Welk skigebied volgend jaar?

Val Cenis(1400-2800) al overwogen ? Verassend leuk skigebied in zeer authentieke vallei. Wij zaten vorig jaar in Termignon (sinds paar jaar verbonden met Val Cenis) wat een paar heerlijke pistes heeft overigens. Erg betaalbaar gebied wat een leuke bijkomstigheid is.
Dagje skiën in Bonneval sur Arc (3000m), érg authentiek dorpje.

@Roy83 Dank voor je antwoord. Ben erg benieuwd hoe je Breuil-Cervinia vindt! Laat maar weten. Bedankt voor je uitgebreide beschouwing op OG/HG. Volgens mij zijn er daar inderdaad sleepliften, maar kun je deze prima mijden en zijn er nog genoeg andere dingen te doen. Welke van de twee dorpen zou jij aanraden om te verblijven? Obergurgl lijkt me wat meer sfeervol.

Quick op 15 feb 2015 20:37

@quick de sleeplift in Obergurgl is zeker te vermijden. Iets verder door skien naar beneden en het middenstation van de stoeltjeslift pakken en je komt op dezelfde plek uit. Die in Hochgurgl ontsluiten aan de ene kant een hele mooie rode piste en aan de andere kant de zwarte pistes. Die kan je dan niet nemen maar als ik het zo lees is dat geen enkel probleem.

Hochgurgl zelf ben ik niet echt geweest, maar zijn alleen een paar hotels (iets grotere hotels volgens mij ook). Het gebied is wel iets makkelijker aan die kant. Obergurgl is iets sfeervoller maar ook vooral een hoteldorp. Wij kwamen wel elke ochtend een boertje tegen die zijn paarden ergens heen bracht :). Voor ons was het een ideaal dorp; rustig, hier en daar een goede plek om aan t einde van de dag een biertje te drinken en volgens mij zijn er ook wel 2 plekken om wat meer te drinken en te feesten (Josl Keller en dat tentje tov de verzamelplaats van de skischool). Maar behalve wat wintersport winkels is er eigenlijk verder niets te doen. Je moet echt puur voor t skieen gaan.

Wij zaten overigens in Josl, erg mooi en modern hotel met uitstekend eten en te lopen naar de piste (200 meter schat ik).

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Ergens tegenover de schaatsbaan zit ook nog een feesttent maar die valt nauwelijks op.
Als je niet van feesten houdt, zal je in Obergurgl nergens last van hebben.
Het is er (gelukkig) heel erg rustig.
Wij zaten altijd in een appartement. Weggetje oversteken en je stond op de piste.
(Wij konden trouwens zo van boven af bij Hotel Josl naar binnen kijken.)
Elke dinsdag avond is er een skishow aan de Festkogl en je kunt ook avondskiën.
In Hochgurgl kun je ook avondrodelen.

Wij gaan niet voor de apresski dus daar was ik niet per se in geïnteresseerd. Maar meer of er leuke restaurantjes of winkeltjes zijn waar je 's avonds nog een beetje langs kunt wandelen, dat idee. We gaan puur voor het skiën maar dat zou een leuke bijkomstigheid zijn.

Ben tevens dus nog op zoek die in meerdere van onderstaande gebieden geweest is en een afweging kan maken op basis van ons wensenlijstje.

  • Val Gardena
  • Breuil-Cervinia
  • Obergurgl-Hochgurgl
  • Lech-Zürs
  • Serre Chevalier
Mr. Slow

Zoals afgesproken, over een paar weekjes krijg je van mij te horen hoe Breuil Cervinia zich tov Obergurgl verhoudt :).

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Over 2 weken krijg je verslag uit Ski Arlberg :P (Lech Zürs dus ook)

Heb trouwens vorig jaar ook een verslag gemaakt over Ski Arlberg West (dus met Lech Zürs)

https://www.wintersport.nl/forum/topic/148213

Gang is alles

Restaurantjes genoeg in Obergurgl. De winkels zijn voornamelijk sportzaken. Ze hebben wel enkele souvenirs en ansichtkaarten. Van de zomer ontdekte ik een (voor mij nieuw) winkeltje met natuurstenen(sieraden). In Sölden heb je wat winkeltjes betreft wat meer keus. Daar heb je trouwens ook een skishow en avondskiën.

@Jesper @joepiedepoepie @Roy83 dank voor de feedback! Kijk uit naar je verslag. Ga die van jou van vorig jaar ook lezen Jesper.

Mr. Slow

Misschien dat SkiWelt Wilder Kaiser - Brixental wat voor je is? Heeft drukke maar ook zeker rustige dorpen, waar je kan wandelen en kan eten. Mocht je weten hoe en wat over dit gebied verwijs ik je (heel logisch) naar mijn reisverslag: https://www.wintersport.nl/forum/topic/188865. Dit is een reisverslag dus kan je 'm elke dag bekijken waarbij je de mooiste plekken van het gebied kan zien, misschien wel met plekken waar ik nog niet eerder geweest ben.

Daarnaast is Kitzbühel - Kirchberg (KitzSki) ook een mooi gebied. Kirchberg heeft een drukke après-ski, Kitzbühel minder. Je hebt genoeg variatie aan pistes. Zo kan je van Hollersbach helemaal tot aan Aschau skiën! Daarnaast heb je met de Kitzbüheler Alpen AllStarCard ook toegang tot 10 skigebieden, waarbij je SkiWelt en Kitzbühel in 1 dag kan doen, doormiddel van een busrit van 3-5 minuten tussen de Ki-West (SkiWelt) en de Pengelstein I (KitzSki). Dat is in hetzelfde reisverslag te lezen die ik net ook noemde.

Succes met het zoeken en kiezen van een gebied en als je nog vragen heb hoor ik die wel :)

Carnas on Tour

@Svennoo SkiWelt is zo ongeveer het mekka voor Nederlanders. Kitzbühel wil ik zeker nog een keer heen (al is het maar voor de Streif) maar niet komend jaar. Zoek specifiek naar informatie betreffende de aangegeven skigebieden en iemand die me kan helpen voor één van die vijf te kiezen. Wel ga ik je verslag lezen, ben erg benieuwd!

Mr. Slow

@Jesper @joepiedepoepie @Roy83 dank voor de feedback! Kijk uit naar je verslag. Ga die van jou van vorig jaar ook lezen Jesper.

Quick op 20 feb 2015 02:05

Geen probleem en ik zal m’n best doen op het verslag :P

Gang is alles

Bramberg am Wildkogel http://www.wildkogelresort.nl is een luxe maar klein gebied. TUSSEN twee hele grote gebieden in die binnen 20 minuten met de auto bereikbaar zijn. LINKS Gerloss en rechts de Kitzbuhler alpen. Dan heb je in totaal 3 skigebieden om te skien!!

null

. Zoek specifiek naar informatie betreffende de aangegeven skigebieden en iemand die me kan helpen voor één van die vijf te kiezen.

Quick op 20 feb 2015 19:12

@Annemarie11029180 Niet om vervelend te doen maar @Quick postte dit net

Gang is alles

Plus het feit dat ook Gerlos een waar walhalla is voor hossende Nederlanders en wij geen zin hebben om dagelijks de auto te moeten pakken naar een groter gebied dan het kleine Bramberg. @Annemarie11029180

Heb inmiddels ook een bericht in mijn inbox van ene @HansKarin met een aanbieding bij Val d’Isere. Zit ik ook niet bepaald op te wachten.

Ik zoek nog goede tips/afwegingen met betrekking tot de volgende vijf gebieden:

  • Val Gardena
  • Obergurgl/Hochgurgl
  • Lech/Zürs
  • Breuil/Cervinia
  • Serre Chevalier
Mr. Slow

Net terug uit Serre Chevalier. Zie mijn review. Geen Hollanders, weinig sleepliften en voorzover die er zijn, zijn ze zeker te vermijden. Flink gebied, zeer afwisselend. Er is voor ieder iets te vinden. Zwarte pistes beneden, blauwe pistes boven en andersom. Verder heeft @Rogier er al veel reclame voor gemaakt. Ik kan dat alleen maar onderschrijven.

@JanGerrit Dank! Mijn beeld bevestigd! Hoe was de preparatie van de pistes? Zou je een link naar je review kunnen delen?

Mr. Slow

@Quick Ik dacht dat ik mijn review had achtergelaten onder Skigebied Serre Chevalier, maar dat blijkt niet zo te zijn. Zal dat nog even in orde maken.
Nu, over de preparatie van de pistes: ik ben er slechts één week geweest, dus mijn ervaring zegt wellicht niet alles. Ik heb ook gelezen dat dit een minpunt zou zijn van Serre. Maar, de pistes waren de dagen na de sneeuwval prima geprepareerd. Zoals je op de kaart van het skigebied kunt zien, laten ze bepaalde pistes expres ongeprepareerd. Vond ik wel interressant, zeker na de sneeuwval van dat weekeinde. Als je dat niks vindt, zijn er alternatieven. Tenslotte, ik heb van horen zeggen dat Chantemerle het meest gezellige dorp is in dat gebied. Ik vond het prima. We overnachtten in L’Eterlou, dat ligt in het authentieke gedeelte van Chantemerle. Was aangenaam en een paar minuten lopen van de gondel. Skis lieten we staan bij de skiverhuur. Je drinkt iets op het terras, dan op je gemak even langs de bakker en terug naar het appartement. Zeer relaxed. Monetier heeft dan weer als voordeel dat daar de thermen zijn. Maar je zit dan minder centraal.

Als je nog vragen hebt, hoor ik het wel :-).

Wij zijn net een weekje terug van Montchavin (Paradiski). Da’s ook een authentiek dorp. Niet zoals de andere delen van La Plagne. We zijn amper Nederlanders tegengekomen, wel veel Engelsen. Maar misschien lag dat ook aan het feit dat het enkel voor NL-Zuid vakantie was.

Paradiski is in ieder geval heel afwisselend. Zowel in La Plagne als Les Arcs heb je stukken waar je door de bossen kan, maar er zijn ook gletsjers. Brede pistes en smalle bospaadjes. Weinig sleepliften.

Verslagje vind je hier : https://www.wintersport.nl/forum/topic/189475

@JanGerrit Zat inderdaad ook al aan Chantemerle te denken! Wij hoeven niet per se naar een spa of iets dergelijks. Komen puur voor de omgeving, het skiën en het lekkere eten. Gewoon genieten dus. Maar wel sportief.

Zodra je je verslag in orde hebt gemaakt, zie ik de link graag tegemoet.

Mr. Slow

Wat ik me afvraag naar volgend skiseizoen toe? Overal wordt gezegd dat iedereen weer tesamen gaat gaan met krokus. In België valt deze week van 6/02 tot 13/02. In Nederland vallen de richtdata tussen 20/02 en 6/03. In duitsland heeft 27% vrij in die week van 6/02. Hoe kan het dan zijn dat dit echt zo’n super drukke week is? Het lijkt wel te kloppen want veel aanvragen die je stuurt komen negatief terug, alles volzet!

Bijna volledig Zuid-Nederland heeft ook vrij in de week van 6-2. Brabant en Limburg wijken af van de richtdata ivm carnaval.

Sankt Anton Am Arlberg ?

Sankt Anton Am Arlberg ?

Mitchii op 2 mrt 2015 21:49

Omdat de topicstarter apresski niet belangrijk vindt?

❄️

Monte Rosa, daar zijn geen sleepliften, noch Nederlanders, het eten is lekker en spot goedkoop en je ziet bijna geen kat op de pistes.

van 3 skigebieden kan ik wat zeggen:

serre ché,
3 authentieke dorpen, zelf in Chantemerle verbleven. bijna on-Frans qua gastvrijheid en service. Pistes lagen er goed bij (ondanks de slechte condities van afgelopen december) er zijn, vind ik, twee nadelen. als je vanuit Monetier terug gaat richting Briancon, dan is het gebied boven Villeneuve een aardige bottleneck. er staan hier aardig wat oude trage liften waar onder een aantal slepers, met navenante wachttijden in het seizoen en het deelgebied van Briancon wil nog wel eens last van manque de neige hebben. vanwege de ligging vol in de zon
niet veel nederlanders, wel veel engelsen

Breuil Cervinia,
Niet echt authentiek, maar als je in de hoofdstraat loopt valt het ook wel weer mee, het is niet zo erg als bijv Tignes. behoorlijk sneeuwzeker, hoewel het eind maart op het onderste deel naar Cervinia ook wel eens waterskiën was aan het einde van de middag. De overgang naar Zermatt ligt hoog en daarmee windgevoelig, zelfs einde maart meegemaakt dat de verbinding dicht was wegens wind. Als het bewolkt is in Cervinia, dan is het in 90% van de gevallen dat het in Zermatt beter weer is ( en v.v. ) bijna geen Nederlanders. Er zijn aan de italiaanse kant geen slepertjes. ( In het Zermatt deel wel!)

Val Gardena

Alle dorpen authentiek, Ik heb alleen ervaring met Selva. Ortisei en st Christina vallen voor ons af vanwege de ligging tov de Sella ronda. Er is aardig geïnvesteerd in liften de laatste jaren en slepers zijn alleen op de oefenweides te vinden. over de Sella ronda is hier verder genoeg te vinden. Persoonlijk vindt ik Val Gardena niet gezelligste en mooiste deel van Dolomiti superski, natuurlijk is dit compleet subjectief. Ik zou ook eens kijken naar Val di Fassa. redelijk veel nederlanders in Val gardena

enfin, dat was het wel zo’n beetje, succes!

Ik heb nu de eerste dag gehad in Breuil Cervinia (we zijn er van zondag tot zondag), dus ik kan een eerste indruk geven.

Wij zijn namelijk erg blij met onze keuze: de Italianen zijn vriendelijk (al is hun Engels niet echt top), ons hotel (Baita Cretaz) is erg fijn en het skigebied geeft een goede eerste indruk. Wat vooral fijn is, is dat de afdalingen erg lang zijn, zo is de blauwe piste langs ons hotel zo’n drie kilometer lang! We hebben geen wachtrijen voor de liften gehad en we hebben het bij de blauwe pistes gehouden. Die zijn allemaal overzichtelijk, op veel plekken heerlijk breed en zeer goed gemarkeerd. Maar een uitgebreider verslag volgt nog wel :).

We hebben zelf al kort de vergelijking gemaakt met Obergurgl en we komen eigenlijk er wel op uit dat Breuil Cervinia ons beter bevalt. Je kan hier beter wat meer tochtjes maken, je zit veel minder in de lift, er zijn meer pisterestaurantjes en de pistes gaan mooier door t landschap heen (zonder dat Obergurgl nu slecht is!). Na het skien zijn er tal van terrassen op de berg en ook beneden waar je heerlijk rustig een biertje kunt drinken, maar gefeest wordt er niet. Het dorp is niet lelijk, wat hoogbouw maar wel een leuke hoofdstraat, wat barretjes en veel restaurantjes.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

@quick na weer een dag skien weet ik zeker dat er twee hele grote verschillen zijn tussen Obergurgl en Breuil Cervinia: de lengtes van de afdaling zijn hier veel groter. Je kan met 2 of 3 liften prima een afdaling van 6 of 7 km maken (zonder grote verbindingsstukken) en het eten is hier een stuk beter (en dat was in
Obergurgl ook al prima). Nadeel is dan wel dat de populaire plekken vanaf 13 uur enorme wachtrijen hebben (zelfs nu in het laagseizoen). Ben je er iets voor 13 dan is het, in tegenstelling tot Oostenrijk, juist rustig.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Thanks @Roy83 en @Skismurf. Ben momenteel met vakantie maar lees en reageer zsm.

Mr. Slow

@Quick

Voor na je vakantie nog was leesvoer als hulpmiddel bij je keuze en tegelijk alweer wat voorpret

Wie tot tien kan tellen kan de hele wereld bellen

En ook https://www.wintersport.nl/forum/topic/192602 het reisverslag van onze reis :)

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Plaats een reactie