Le Grand Massif 9-16 februari 2013

Dit onderwerp gaat over de bestemming Le Grand Massif

Derde trip deze winter: Le Grand Massif.

De rit naar Morillon verliep vlekkeloos en we waren dan ook vrij vroeg al in ons appartement (Le Grand Morillon, eenvoudig en compact, zoals we gewoon zijn in Frankrijk).

De donderdag en vrijdag voor we toekwamen zou het geregend hebben volgens de weersvoorspellingen, maar buiten het feit dat er geen sneeuw op de weg lag merkten we daar weinig van.

Zondag was er zonnig en vrij warm weer voorspeld, dus gingen we meteen hogerop richting Flaine. Onderweg zagen we dat er hier en daar op zuidhellingen wat natte-sneeuwlawine’s naar beneden waren gekomen, maar de pistes bovenin lagen er eigenlijk heerlijk bij:

null

Het eerste terrasje was na een stevige voormiddag dan ook welkom:

null

In de namiddag kwamen er wat meer wolken opzetten. Wel bleef het nog steeds vrij warm.

null

Er was wat neerslag voorspeld voor 's nachts en met die hoge temperaturen kon het wel eens regen zijn. 's Ochtends leek er in Morillon 1100 weinig gevallen te zijn, maar eens we de eerste lift hadden genomen bleek er toch een mooie laag verse - maar zware - sneeuw gevallen te zijn. Ideaal om in de bossen te gaan spelen:

null

De dagen erna is het telkens verder beginnen afkoelen met af en toe wat sneeuw. Soms moesten we de wolken doorploeteren:

null

maar dat was een prijs die we graag betaalden om bovenin Flaine geniaal goede sneeuw te vinden:

null

Vanaf donderdag werd het weer volop winters:

null

Door het beperkte zicht dachten we te gaan kijken of er wat te beleven viel in het snowpark, maar al terwijl ik aan de sleeplift erlangs naar boven ging had ik poeder gespot! En ja hoor:

null

Geleidelijk aan verminderde de bewolking en wanneer we dan ook nog eens een ideaal geplaatste chalet gevonden hadden was het feest compleet:

null

Vrijdag klaarde het helemaal op, maar het was nog steeds superkoud, dus ideaal voor de sneeuw. Gevolg: bluebird powder day! Voor de middag speelden we nog wat bovenin Flaine:

null

Na de middag zijn we richting Sixt afgedaald langs de Cascades piste. Af en toe waren er wat platte stukken waardoor zelfs skiërs moesten wandelen maar het uitzicht en het terrein erlangs maakte dit de perfecte afsluiter!

null

null

null

Het was de derde keer dat ik in het Grand Massif was, maar ik kom zeker nog terug!

Wat een week, wat een winter!

Geek, Snowboarder, iPhone developer

Weer een mooi verslag en prachtige foto’s! Heerlijk :)

Lekker!!!

Vorig jaar met Pasen in het Grand Massif geweest. Flaine vond ik geweldig en dan met name het uitzicht op de Mont Blanc. Met de overige gebieden en de verbindingen daartussen had ik niet zoveel op. Maar voor de afdaling naar Sixt via de Cascades (die toen gesloten was) zou ik zeker nog wel een keer terug willen komen.

Heerlijk verslag hoor! Staat al even op m’n bucketlist, maar het feit dat het in Frankrijk ligt houdt me nog even tegen. Volgend jaar hopelijk de Flainetrip boeken. Dank voor het delen iig!

Lekker gepoederd daar, mooi verslag. Die Cascades-afdaling in combinatie met het skigebiedje van Sixt moet heerlijk zijn :)

mooi verslag lieven.

de 4e foto: das een leuk stuk daar door dat bos heen met een sort van klein parkje he?we hebben zijn daar vorig jaar dagen doorhet bos gegaan door de vele sneeuw die er viel en de gesloten verbingen naar flaine.

de cascade is soms een stukje lopen ja maar dat maken de uitzichten zeker goed!

ik vertrek vrijdag voor de 6e x die kant op :)

Mooi verhaal Lieven en toffe plaatjes! :)

Thanks guys!
@PaulE Viel er überhaupt wel iets te beleven in de lagere gebieden, zo laat op het seizoen? De verbindingsliften - zeker vanuit Les Carroz - zijn inderdaad niet de meest efficiënte, maar de grote verscheidenheid aan terrein (van bossen tot hooggebergte) maakte het wel de moeite waard vond ik!
@ReneS Vreemd: ik heb net het omgekeerde gevoel :-D Een aantal gebieden in Oostenrijk staan op mijn to do list, maar ja, het is Oostenrijk… (ik spreek echt geen woord Duits)
@Mathijs! Jammer genoeg niet aan het gebiedje van Sixt toegekomen, maar de omgeving is daar alvast supermooi. We hadden het echter te moeilijk om de poeder boven achter te laten ;-) Next time!
@jefrem Yep, in het bos rechts van de Bergin-lift in Morillon. Er zijn een paar boomstammetjes omgevormd tot rails en zo ook. Echt leuk, en geen kat die er langs ging toen wij er waren!
@Arno5 Voor jou wellicht heel bekende plekjes?

Geek, Snowboarder, iPhone developer

Met Pasen 2012 viel er ook in de lager gelegen gebieden uitstekend te skiën. Er waren maar weinig stukken die echt afgesloten waren.

Mocht je ooit nog een keer gaan dan is het vlakbij gelegen Praz de Lys (voor 2 dagen) een aanrader. Een skipas voor een weekend kost daar 34 euro en met Pasen ski je daar zelfs 3 dagen voor. De 56 km piste varieert van zwart tot blauw. Er zijn veel off-piste mogelijkheden, veel langlauf routes, een border cross en gezellige authentieke restaurants. Mooi uitzicht op het meer van Geneve, de Mont Blanc en le Grand Massif.

Plaats een reactie