Le Grand Massif Pasen 2012, 6 t/m 9 april

Dit onderwerp gaat over de bestemming Le Grand Massif

Praz de Lys - Sommand en Le Grand Massif met Pasen 2012

Goede zonnige vrijdag, 6 april 2012

Na de gehele nacht te hebben doorgereden via België, Luxemburg, Frankrijk en Zwitserland (Geneve) kwamen we in de vroege ochtend aan in Sommand. In de Jura lag nog voldoende sneeuw om een aantal pistes open te houden, tijdens de beklimming naar Sommand was er echter geen sneeuw te bekennen. Maar bij het binnenrijden van het skioord was er volop sneeuw.

Sommand (1413 m) ligt evenals Praz de Lys (1450 m) in een komvormige vallei en is omgeven door bergwanden tot een hoogte van 2 kilometer. Op de randen van de kommen is het uitzicht zeer divers. Het dal van Mieussy en Tanninges, het skigebied van Le Grand Massif, het meer van Geneve, de Mont Blanc. Het gebied is uitgestrekt. Al is het aantal pistekilometers niet hoog het zijn wel attractieve kilometers. Dit komt door met name de steeds andere vergezichten, de vele authentieke huisjes en stallen, beken en watervallen.

Off-piste skiën is volop mogelijk vanaf de bergwanden rondom de komvormige valleien, al hebben we wel heel veel oude lawine’s gezien. Eén van die lawines heeft de stoeltjeslift naar het hoogste punt (1966 m) geraakt, waardoor deze pas volgend seizoen weer in gebruik wordt genomen. Hierdoor waren vele uitdagende afdalingen naar beide dorpen niet mogelijk. Desondanks hebben we door het fraaie voorjaarsweer heerlijk kunnen skiën, tezamen met zo’n 100 andere mensen. Bovendien waren er een aantal afdalingen open die 2 jaar geleden met Pasen gesloten waren. Met name 's ochtends op de bikkelharde corduroypistes was het heerlijk skiën.

Op vrijdag betaalden we de normale prijs van 22 euro per persoon en 17 euro voor onze dochter. Met de Paasdagen (zaterdag tot en met maandag) zouden de 3 skidagen ons 33 euro per persoon en 24,50 euro voor een kind hebben gekost. Maar doordat vele afdalingen vanaf de top niet mogelijk waren hebben we besloten om de overige 3 dagen van het Paasweekeinde door te brengen in Le Grand Massif. De drie Paasskidagen zijn ook hier voordeliger dan normaal; 82 euro per persoon, voor zowel volwassenen als kinderen.

In Morillon waar we ons appartement hebben ben ik vrijwel direct in slaap gevallen, na vanaf donderdag 8 uur wakker te zijn geweest.

Regen en sneeuw op zaterdag, 7 april 2012

In Morillon bracht de cabinelift ons naar het het vakantiedorp op 1100 meter hoogte.Tot hier was één afdaling mogelijk. Na de eerste drie afdalingen in dit deelgebied van le Grand Massif begon het steeds harder te regenen en werd het voor mijn vrouw en dochter tijd om op te drogen in een restaurant. Terwijl ik doorskiede naar Flaine begon de regen snel over te gaan in grote sneeuwvlokken en al snel waren de boterzachte omgewoelde pistes niet meer te zien door de skibril. Na een val waarbij mijn skistok finaal door midden brak, stond er bij de volgende skilift gelukkig een iets grotere stok klaar, die ik mee mocht nemen:)

Na via Les Molliets terug te zijn gekeerd naar het restaurant, trokken mijn vrouw en dochter de nog steeds natte skikleding weer aan. Inmiddels was er zo’n 5 cm verse sneeuw gevallen en waren de pistes voor een kort moment beter skibaar. Maar door de dooi werd het uiteindelijk toch te zwaar om door te gaan. Alleen door achterop de ski’s te gaan staan, waren de vlakkere stukken nog glijdend af te dalen. De sneeuw in de bomen smolt ook al weer rap weg. Het was tijd om de cabinelift naar onze auto te nemen.

Hoe nu verder

Voorlopig staat Praz de Lys - Sommand heel ver voor op punten. Nog twee dagen te gaan voor Le Grand Massif:)

Op dit moment komt de regen weer gestaag naar beneden en dit betekend, dat er morgenochtend vanaf 1500 m hoogte, veel sneeuw bij gekomen zal zijn. De voorspelling voor morgen is een temperatuur tussen de -1 en 2 graden Celsius met in de ochtend nog kans op sneeuwbuien. De vele kale plekken rond de bomen en rond de lager gelegen pistes zullen mooi wit zijn:) In de loop van zondag komt de zon door en maandag zal het ook af en toe zonnig zijn.

Ik probeer later op de avond nog wat beeldmateriaal te plaatsen.

Morgen dus je brede latten onder binden en snel ver omhoog. In Flaine hebben ze een kom vernoemd naar die Nederlandse zanger/rapper Gers (Pardoel). Daar moet het echt te gek zijn als er verse sneeuw is gevallen. Neem wel je safety-gear mee!

Praz de Lys op vrijdag in de zon:

Bovenaan de zwarte piste en dan nog vijftig meter lopen was het lekker zonnen met zicht op het dal. Hier is vrijwel geen sneeuw, terwijl rond de zwarte piste (net over de bergkam) nog heel veel natuursneeuw ligt:

Een winterse Eerste Paasdag, 8 april 2012

Het regende gestaag aan de voet van de cabinelift van Morillon en al snel tijdens de tocht naar boven dwarrelde de sneeuw tegen de ramen van de lift. De poeder zou de gehele dag blijven vallen bij temperaturen onder nul. Op de top in het skigebied van Flaine vroor het zelfs zeven graden.

Om onze dochter, die koortsig wakker was geworden, te ontzien, maakten we verschillende afdalingen naar Les Carroz door de majestueuze dennenbossen om met de cabinelift weer omhoog te gaan. Aan de top waren de bomen de enige oriëntatiepunten in de dikke nevel.

Nadat mijn vrouw en dochter weer op temperatuur waren gekomen in een restaurant, skieden we via diverse afdalingen naar Samoëns 1600. Dit grauwe vakantie betondorp, omgeven door grijze sneeuwwolken, zag er niet erg vrolijk uit. In de richting van Flaine gloorde wat lichtere wolken aan de hemel en al snel stonden we op een hoogte van 2204 meter (Grands Vans) om een afdaling naar Flaine te maken. Mijn dochter was al voorzichtig naast de piste op zoek naar poeder. Bij de tweede afdaling maakten we met z’n drieën een poederrun. Veel poeder was het niet, zo’n 15 centimeter maximaal, maar genoeg voor dolle pret.

Met een doorbrekende zon namen we de lift richting Grands Vans om vanaf hier direct weer in de sneeuwval te belanden. Via één van de vele prikpistes daalden we af naar Les Molliets om de lift richting Morillon te nemen. Omdat we nog tijd over hadden konden we nog een poederrun door het dennenbos maken, waarbij we de metersdiepe sneeuwvrije kuilen rond de bomen (treepits) succesvol vermeden. Hierna maakte ik nog twee afdalingen dwars door het woud terwijl het weer langzaam opklaarde.

Sixt zullen we niet bezoeken, omdat dit gebied vrijwel geen pistes meer open heeft en niet via een afdaling bereikbaar is. De afdalingen tussen Les Molliets en Les Carroz zijn vrij simpel en hebben wij inmiddels wel gezien. Alles rond Samoens hebben we nog niet gehad, maar de troosteloze aanblik van het betondorp nodigt niet uit tot meer afdalingen. Rond Morillon staat in ieder geval nog een gezamelijke off-piste afdaling door het bos op het programma. Deze volgt min of meer de groene Marvel afdaling. De pistes rond Flaine vormen morgen de hoofdmoot van ons programma.

Om 17:00 uur op Tweede Paasdag vertrekken we weer naar Nederland. Op dinsdag moet de school worden bezocht en gewerkt worden. Dus een update zal op zich laten wachten.

De terugkeer van de lente op Tweede Paasdag, 9 april 2012

Op maandag hebben we een mooie en zonnige skidag gehad. Eerst zijn we met z’n drieën de off-piste afdaling (die ik alleen had gemaakt op de vorige dag) gaan maken door het bos en langs en over een beek. Mijn vrouw heeft een hinde gespot en mijn dochter heeft een paar keer een korte afdaling met jump gemaakt van het dak van een stal.

Doordat ze last van koorts en hoesten had was Flaine niet zo’n succes voor mijn dochter. Maar zelf vond ik het een prachtig besloten gebied, omzoomd door hoge toppen. Onder in het dal is een klein stuk met bos en hier heb ik de mooiste sleepliftroute ooit gehad; doordat de lift (Bois) verschillende keren een bocht maakte was het alsof je een mooie boswandeling maakte.

Met de cabinelift die je tot op de top voert heb je een mooi uitzicht op Flaine en de bergen, maar het uitzicht wat je hebt als je eenmaal boven bent op Les Grandes Platieres is fenomenaal; het enorme Mont Blanc massief met een poederveld voor je neus.

Op maandag was de sleeplift Veret open in het gebied van Flaine, hiermee wordt een groot off-piste gebied bedient. Ook hier was alles verspoord (waar wij overigens de dag ervoor al aan hadden bijgedragen). Maar wel heel gaaf om over de graat van de bergkam te skiën. Het gebied rond Flaine is één groot off-piste terrein. Naast de blauwe afdaling (Axinete) lag een natuurlijke halfpipe; een leuke speeltuin:)

Tegen vieren, terwijl ik alleen in de cabinelift omhoog ging, kwam ik tot de ontdekking dat we als de bliksem weer terug moesten richting Morillon voordat de liften gingen sluiten. Uiteindelijk waren we nog op tijd en konden we nog een drietal laatste afdalingen doen in het gebied van Morillon.

Om zes uur vertrokken we en rond half acht stonden we aan het meer van Genève te genieten van de enorme fontein, die we later in de Jura tijdens een korte stop om nog een laatste blik op de Alpen te hebben nog steeds duidelijk konden zien. Na de gehele nacht door te hebben gereden kwamen we om half zes in de ochtend thuis.

Beoordeling

Flaine is een uniek gebied en in zekere zin vergelijkbaar door de komvorm met Praz de Lys, alleen veel groter en grootser. De overige gebieden van Le Grand Massif zijn aardig, maar niet echt onderscheidend ten opzichte van andere skigebieden in de Alpen. Bovendien zijn er veel te veel prikpistes, waarbij je als snowboarder flinke afstanden moet lopen.

Een combinatie van Praz de Lys - Sommand (in het weekend voor 33 euro per persoon) en Flaine doordeweeks lijkt mij de beste optie voor een week skiën met een appartement/hotel nabij Cluses. Nadeel is wel de dagelijkse klim en afdaling naar de op anderhalve kilometer hoogte gelegen skigebieden.

Direct na de sneeuwval op zondag 8 april één van de eerste off-piste poederruns op de nog vrijwel onverspoorde helling:

Whoooo, en toen ging papa rechtdoor en verloor hij z’n controle over ski’s en camera :D

Weer een fijn reisverslag Paul! Als er op deze site een verkiezing voor reisverslagenschrijver van het seizoen zou worden georganiseerd ben jij wat mij betreft de absolute winnaar. Bedankt voor de vele leuke video’s dit seizoen!

Inderdaad, duidelijk en fijn om te lezen. :)

Plaats een reactie