Waar in Les Trois Vallees en waarom?

Dit onderwerp gaat over de bestemming Les Trois Vallées

Ik ben van plan een lang weekend in L3V te gaan skien, maar ik weet nog niet waar. Ikzelf dacht aan Val Thorens, omdat dat het hoogste is en er veel houten gebouwen(??) zouden zijn. Ik denk aan december/januari. Welk dorp is het meest geschikt voor:

  • 2 mensen die van dorpen met hout houden
  • 2 mensen die van knusse dorpen houden, die hun eigen stijl hebben behouden en niet veel winkels hebben, waardoor het niet zo mondain is.
  • 2 mensen die van een wit dorp houden.
  • 2 mensen die van een dorp houden waar je niet heel ver van de lift af zit.
  • 2 mensen die van zowel makkelijke als lastige pistes houden.

Alleen in 1 van de 4 hoofddorpen, dus: Courchevel, Meribel, Les Menuires of Val Thorens.

Dus niet een Courchevel 1300 bijvoorbeeld.

reberty 1850 maar dan zul je naast hout ook wel wat beton moeten aanschouwen. Alleen hout kan bijna niet ;-)

euh... doen!?

reberty 1850 maar dan zul je naast hout ook wel wat beton moeten aanschouwen. Alleen hout kan bijna niet ;-)

Antoine op 24 feb. 2013 19:52

Die zie ik helaas nergens op de pistekaart staan.

Reberty is een wijk van Les Menuires.

Alleen de buitenkant van de gebouwen in Val Thorens is hout overigens. Maar dat neemt niet weg dat het een geweldig skidorp is, ook qua leven er omheen (genoeg te doen 's avonds). Als dat je niet zo boeit kan je ook eens kijken naar Méribel of Méribel-Mottaret. Beide wat centraler gelegen in het gebied en daardoor een ideale uitvalsbasis.
Mottaret trekt veel Fransen en is helemaal ingericht op sportieve wintersport; Méribel trekt ook veel Engelsen en heeft wat meer winkels, restaurants e.d.

  • 2 mensen die van dorpen met hout houden
  • 2 mensen die van knusse dorpen houden, die hun eigen stijl hebben behouden en niet veel winkels hebben, waardoor het niet zo mondain is.
  • 2 mensen die van een wit dorp houden.
  • 2 mensen die van een dorp houden waar je niet heel ver van de lift af zit.
  • 2 mensen die van zowel makkelijke als lastige pistes houden.

Alleen in 1 van de 4 hoofddorpen, dus: Courchevel, Meribel, Les Menuires of Val Thorens.

Dus niet een Courchevel 1300 bijvoorbeeld.

SerfausFissLadis op 24 feb. 2013 19:50

Een paar tegenstrijdige dingen:
In een van de hoofddorpen (waarom eigenlijk? Een reden zou misschien helpen), maar waar niet te veel winkels etc. zijn? Die zitten juist in de grotere kernen.

Dicht bij de liften zit je overal, volgens mij. Als je minder beton wil, zou ik toch niet in Les Menuires neerstrijken. En Courchevel is over het algemeen wat duurder (en niet zo centraal gelegen als je in een lang weekend mooie tochten door het hele gebied wil maken).

Dus wat ik al eerder zei: Méribel (wel winkels alleen, maar ook weer een ‘hoofd’-dorp) met veel hout en sfeer; of Mottaret, wat aan alle eisen voldoet, behalve dat het geen ‘hoofd’-dorp is.

Wij zijn nu 5 maal in Les Menuires geweest. Het is er in die periode vrijwel steeds wit ( van de grote hoeveelheden sneeuw bedoel ik dan). De eerste belangrijke voorwaarde. Je skiet er, bij een goede keuze van de accommodatie, zo de piste op en bij terugkeer de skikelder in. De liften zijn er velerlei en gemakkelijk te bereiken, ook voor de wat mindere skiër. Alleen de omgeving van le croisette heeft echte hoogbouw. Ik ga er om de skien en ik sta steeds verbaast over het gezeur over het karakter van de dorpen. Als je voor het skien komt dan zijn m.i. Alle andere factoren toch minder belangrijk. Vanuit Les Menuires sta je binnen 20 tot 30 minuten in Val Thorens en binnen 3 kwartier in Meribel Motaret. VT is een prachtige omgeving om te skien maar bij winderige omstandigheden toch risicovoller op het vlak van het uitvallen van liften. Bovendien veel kouder. Les Menuires is bovendien vrij vlot te bereiken.De klim ervaar ik als niet lastig en het is verbazingwekkend hoe snel de weg sneeuwvrij is na hevige sneeuwval. Ik heb er in 5 jaar nog nooit sneeuwkettingen nodig gehad. Als je dan toch wat lagere houten bebouwing wenst is die in diverse buitenwijken, zoals Rebery, ook wel te vinden. Bovendien is de skipas voor enkel Les Menuires/St.Martin de Belleville meestal ruim voldoende voor een korte skivakantie. Voor een zo korte periode heeft het hele gebied (600 km) m.i. weinig zin. Enkel heel vroeg dan wel heel laat in het seizoen heeft VT het voordeel van zijn hoge ligging. Een mooi dorp kan ik het absoluut niet vinden. Uiteraard is het bovenstaande mijn gekleurde mening, maar dan wel gebaseerd op 5 jaar ervaring.

Dankjullie. Ik lees eigenlijk het volgende:

  • Courchevel is het duurst(valt dus af)
  • Meribel is het mooiste dorp.
  • Les Menuires heeft van de meesten de voorkeur
  • Val Thorens heeft een te hoge reputatie voor datgene wat ze lijkt??

Meribel trekt mij uit bovenstaande het meest. Maar ligt er op die hoogte wel een dikke pak sneeuw in het dorp? Op 1450m in Oostenrijk wel, maar in Frankrijk moet je toch door de zuidelijkere ligging vaak een hogere hoogte hebben.

Groet,

SFL

Méribel Centre of zelfs Méribel Village. Beiden 1400m.
Mooie bebouwing, ligt centraal in de 3V. Ben er zelf in maart geweest en toen lag er nog sneeuw (wel wat papperig laag op de Zuid hellingen, maar we konden tot het appartement skiën.

Als alternatief, Les Menuires, wijk Réberty, ook nieuwere (houten) bebouwing én aan de piste.

Ik vind Les Menuires persoonlijk minder dan Val Thorens of Méribel. Beide hebben m.i. een betere ligging en een leuker karakter (en als dat je niet boeit blijft de betere ligging over). Val Thorens staat niet bekend om het hout, maar wel om de geweldige wintersportmogelijkheden.

Als je hout/dorpse sfeer zoekt: vergeet Les Menuires, te lelijk. Ook Val Thorens heeft niks dorps, alleen al door de hoogte. Het heeft de sfeer van een uitvergroot bergstation, hier en daar met houten "decoratie".

I.m.o. komt alleen Meribel in aanmerking. Veel hout, maar toch de sfeer van de tekentafel. Didn’t do it for me. Meribel Village is piepklein

En met oog op lange weekend: frankrijk is duidelijk verder dan oostenrijk.
Ik zou m’n tijd beter gebruiken

Ik zal mijn criteria dan iets aanpassen:

  • Het dorp moet een beetje een Oostenrijks sfeertje hebben.
  • Er moet met zekerheid sneeuw in het dorp liggen.

Dat was het. Gelieve het niet over een ander gebied te hebben, ik ben al zo extreem vaak in Oostenrijk geweest(ik heb er vanaf mijn geboorte al jaren gewoont en daarna meerdere malen bezocht). Ik ben nog nooit in L3V geweest en ik ga met een collega van mij, dus wij willen graag weten welk dorp en waarom.

Alle hoger gelegen Meribel wijken komen dan wel in aanmerking. St. Martin is qua bouw ook wel aardig alleen lager gelegen en minder centraal

euh... doen!?

Het liefst in Val Thorens(op gevoel). Waar heb je in Val Thorens houten, geen hoge bebouwing?

Oostenrijks sfeertje in 3V? Ga dan maar niet. Mijn advies: ga met een ‘open mind’ en laat je gewoon verrassen. Over de verschillende dorpen is zat gezegd. LM ligt centraal, zat acco. te vinden, je stapt zo de pistes op maar gaat er geen Apresski vinden a la Oostenrijk. Kom zelf al wat jaartjes ook in St. Martin. Naar mijn bescheiden mening … Knus en klein met de kerk in het midden :-)) O ja, in januari ligt er ook meestal sneeuw en je bent zo in Meribel en LM.

Ga in VT in het wijkje Les Balcons zitten. Er zijn daar een aantal appartementencomplexen (verschillende aanbieders), allemaal van buiten hout. Je zit zo op de piste en kunt terug skien.

Het wijkje ligt wat hoger en kijkt over VT uit.

2024 Met kleinkinderen, weer gebonden aan het hoogseizoen €€€

Het liefst in Val Thorens(op gevoel). Waar heb je in Val Thorens houten, geen hoge bebouwing?

SerfausFissLadis op 24 feb. 2013 23:37

Volgens mij heeft alles tegenwoordig een houten look, maar er is wel altijd hoogbouw (of je verblijft er zelf in, of je kijkt er op uit). Als je een meer dorpse sfeer wil, zou ik toch naar Méribel uitwijken (zie foto’s hieronder). Goede ligging in het gebied, maar wel wat lager dan bijvoorbeeld Val Thorens of Les Menuires. Of er sneeuw ligt weet natuurlijk niemand zeker, maar tussen half december en begin april ben je van een witte wereld wel verzekerd (hoewel er - in tegenstelling tot bijvoorbeeld Val Thorens - wel auto’s in het dorp mogen en wegen dus zo veel mogelijk sneeuwvrij worden gehouden).

Méribel:

null

null

Ter vergelijking, Val Thorens:

null

Ik zou aan de hand van de door jou opgegeven wensen gaan voor Meribel. Je kunt ook nog voor Meribel Mottaret kiezen, ligt op ca. 1700 meter dacht ik…

Kom zelf al wat jaartjes ook in St. Martin. Naar mijn bescheiden mening … Knus en klein met de kerk in het midden :-)) O ja, in januari ligt er ook meestal sneeuw en je bent zo in Meribel en LM.

MrSKi op 25 feb. 2013 06:47

Begin deze maand ook in St. Martin geweest. Inderdaad erg leuk dorpje en met 2 liften ben je bovenop de kam waarna je rechts naar Menuires en Val Thorens kunt en linksaf in één keer naar Meribel… Top locatie en knus dorpje…

Je geeft aan op gevoel voor VT te willen kiezen.
Ik ben regelmatig eind december in VT geweest en ik ben ook regelmatig eind december in Meribel (en M-Mottaret) geweest.
Courchevel zou ik niet doen, is erg mondain (dure winkels en -naast betaalbare- een aantal dure restaurants). Les Menuires heeft naar mijn mening minder charme vanwege de overheersende betonbouw.

Als je voor het skien gaat is wat mij betreft VT pistetechnisch aan te raden. Het skigebied van VT zelf biedt al een ruime variatie. Het dorp en alle pistes liggen boven de boomgrens. Gelet op je zoekvraag zou ik dan wel naar de Rue des Balcons gaan, bijvoorbeeld Les Balcons of residence Val 2400. Dat wijkje is helemaal in chaletstijl gebouwd. Het centrum heeft hoofdzakelijk hoogbouw.

Meribel ligt beneden de boomgrens, wat vanzelf wat meer charme geeft. Er zijn veel chalets. Het is wat mij betreft wel heel erg op Engelsen ingesteld. Van hieruit kun je alle kanten op, de eigen vallei heeft wel een aantal fantastisch mooie pistes, maar je zult toch de neiging hebben om ook snel de andere valleien te bezoeken.
Meribel-Mottaret ligt wat hoger maar ook nog beneden de boomgrens. Het is wat kleinschaliger, maar heeft daardoor wel z’n charme. Qua scenery is M-Mottaret wat mij betreft het mooiste, met een mooi uitzicht op de Mont du Vallon. Maar het is door de kleinschaligheid ook wel wat beperkt. Nadeel is dat de beide pistes die midden in het dorp uitkomen zeker aan het einde van de dag maar vaak al veel eerder erg ijzig zijn.

Voor wat betreft het weer denk ik dat er weinig beperkingen zijn. Een aantal keren heb ik wel meegemaakt dat het beneden de 2000 meter regende en daarboven (dus alleen in VT) sneeuwde. Maar wit was (bijna) altijd alles wel.

Hoewel je de keuze beperkt en het niet noemt zou ik toch absoluut ook Saint-Martin bij de afwegingen betrekken. Het ligt wat lager, maar voldoet denk ik het meeste aan wat je zoekt. Kijk eens op http://www.cgh-residences.com/hiver/residences/st-martin-de-…

2024 Met kleinkinderen, weer gebonden aan het hoogseizoen €€€

Danke. Ik ga denk ik in dat chaletstijl wijkje in Val Thorens(Les Balcons of Val 2400) wat zoeken. Verdere reacties zijn uiteraard gewenst.

Wat is dorpser(houter): Les Balcons of Val 2400?

Val Thorens is qua ligging natuurlijk geweldig maar verwacht maar niet te veel Oostenrijkse sfeer.
Je hecht btw nogal belang aan het dorp voor slechts een lang weekend :)

Wat is dorpser(houter): Les Balcons of Val 2400?

SerfausFissLadis op 25 feb. 2013 16:50

Maakt volgens mij niet veel uit: je slaapt in het een en kijkt uit op het ander of andersom. Gewoon lekker boeken en vooral gaan skiën (of boarden). Vanaf de top van de berg herken je je eigen appartementencomplex toch niet ;)

@Cheizz. Zeg dat d volgende keer meteen een. Bespaart ons nodeloos uitleggen ;-)

euh... doen!?

Aan de Rue des Balcons heb je vier accommodaties, Les Balcons, Val 2400, Les Chalets du Soleil en Chalet Altitude. Ze liggen vlak bij elkaar en aan de buitenzijde is het aanzicht vergelijkbaar. Wat mij betreft is de opzet van Les Balcons met verschillende chalets iets knusser, hoewel het op zich volgens mij het grootste complex is (ik meen zes chalets).

Van de binnenzijde ken ik alleen Les Balcons (http://www.les-balcons.com). Prima ruime appartementen, mijn ervaring is dat de kleinere (met een of twee slaapkamers) beter zijn -jonger ook- dan die met meer slaapkamers; ik heb het idee dat grotere groepen een grotere aanslag op de accommodatie betekenen.

De andere complexen ken ik zelf niet -hoewel ik de indruk heb dat Val 2400 ietsje beter is-, maar google is je beste vriend.

Overigens zijn @skieur, @skifan en @sophie voor zover ik weet min of meer permanente winterbewoners van L3V. Misschien hebben zij nog meer info en/of adviezen.

2024 Met kleinkinderen, weer gebonden aan het hoogseizoen €€€

Voor één weekend skiën zou ik nooit omhoog rijden tot Val Thorens, ik zou een plaats nemen die lager ligt, en daardoor als het zou sneeuwen makkelijker bereikbaar is. Wat betreft het gehalte aan hout is Reberty Alpage in LM “houteriger” en minstens zo gunstig gelegen tov de pistes als les Balcons de Thorens.Bovendien: koop je een (week?)kaart voor de parkeergarage of zet je de auto op de P in de virage de Caron (3km van Valtho).
Wanneer je voor Valtho kiest staat hier nuttige info over een aantal accomodaties: http://www.lastationdeski.com/val-thorens/1-fr-station.html#…

bon ski

Als iemand bereid is om voor een weekend helemaal naar 3 Vallees te rijden om te skiën, dan maken die 20 minuten extra vanuit Les Menuires tot Val Thorens ook niks uit. En ja het kan wel eens langer duren als het sneeuwt als een dolle, maar dat hoor nu eenmaal bij de wintersport.

Dank jullie. Les Balcons lijkt me wel wat. Val2400 is geloof ik een beetje ver van de lift af. Iemand nog aanbevelingen?

SFL

Het zijn overburen, dus veel scheelt het niet. Bij Les Balcons stap je letterlijk vanuit de skikelder de piste op. Maar de retourpiste (een afslag van de Plein Sudpiste) voor beiden eindigt weer pal naast Val2400, dus de straat oversteken naar Les Balcons.
Je gaat daar dus de meteen de piste op (en niet de lift in) en skiet naar beneden, naar de liften.
Beiden hebben trouwens een eigen garage, volgens mij zelfde tarief als de openbare garage.
Je kunt vast voor een lang weekeinde ook een dinerarrangement krijgen bij L’Auberge des Balcons. Wij betaalden twee jaar geleden ik meen E 135 pp voor zeven diners. Prima driegangendiner.
De gratis bus die door heel VT rijdt stopt ter plaatse, bij beiden voor de deur dus.

2024 Met kleinkinderen, weer gebonden aan het hoogseizoen €€€

Plaats een reactie