Les Trois Vallées 6-14 April 2012

Dit onderwerp gaat over de bestemming Les Trois Vallées

Omdat ik vorig jaar - o schande - geen reisverslag heb geplaatst na een weekje Les Menuires en omdat ik hoop dat er veel reisverslagen gaan verschijnen op het forum dit seizoen, zal ik zelf even het goede voorbeeld geven. Het is al even geleden, de details zijn niet meer zo helder. :)

Algemeen
Bestemming: Les Menuires, Les 3 Vallées, Frankrijk
Residentie: Appartements Les Valmonts (Bruyères)
Skidagen: 6
Mijn ski’s: Rossignol zenith z76

Vrijdag 6 april

We vertrokken vrijdagmorgen 6 April met bestemming Divonne-les-Bains. Heh, da’s toch geen skigebied? Nee, klopt. We hebben ervoor gekozen om een dag vroeger te vertrekken en te overnachten aan het mooie meer van Genève.
Na een rit over de autosnelweg tot ietsje voorbij Dijon en daarna door de Jura (skigebied Les Rousses gezien dat al bijna volledig groen was) kwamen we uiteindelijk in het stadje aan. Het ligt vlakbij Nyon, net over de Franse grens. Door het mooie weer en temperaturen rond 20°C leek het wel zomer. Qua gezellige eetplaatsen viel de streek wel wat tegen waardoor het avondmaal zich beperkte tot een afhaalpizza.

Zaterdag 7 april

Zaterdagmorgen opnieuw vertrokken met eindbestemming Les Menuires. We namen de kortste weg, via Genève. Maar net daar begaf onze GPS het. Een groot probleem want we moesten de Zwitserse autosnelwegen mijden omdat we geen vignet hadden. Dan maar met de kaart in de hand de weg zoeken en dat ging moeilijker dan gedacht. Na heel wat zoeken en keren en een illegale rit van 30km op de autosnelweg (moehaha) net de afrit voor de douane kunnen nemen. Uiteindelijk in Les Menuires geraakt zonder verdere noemenwaardige problemen.

Toen we aankwamen het gebruikelijke voorjaarsaanzicht: bruin, dor en hier en daar een vlek sneeuw (op de noordhelling al wat meer) of een witte sliert.

null

null

Val Thorens is zoals altijd wel nog mooi wit:

null

Zondag 8 april
Zondagmorgen zagen we dat de Franse paashaas was langsgeweest.

null

Daarna voor het eerst in 3 maanden weer eens op de latten. Boven 2500m zag het er nog mooi wit en winters uit. De kwaliteit was gemiddeld voor die periode: voormiddag hard, namiddag pap.

null

Maandag 9 april

Maandagmorgen voor het eerst de GoPro op m’n hoofd.
Omdat we dit jaar echt wel eens de skischans in Courchevel (Le Praz) wilden bezoken, zijn we er naartoe geskied. Vorig jaar was de dalafdaling naar Le Praz gesloten. Na wat sprongetjes en een nieuw schansrekord, was het tijd voor lunch. Lunch in Courchevel kan echter behoorlijk tegenvallen, vooral de rekening: 7, ja je leest het goed, 7 euro voor een cola (33cl), goedkoopste gerecht: 22euro.

null

60 euro armer in de lift na een lunch voor twee :)

null

Dinsdag 10 april

Dinsdag naar Orelle geweest. Opnieuw een heerlijke dag met veel zon. Ik vond dat niet zo erg, mij portie sneeuw had ik 3 maanden eerder immers al gehad in Ischgl (https://www.wintersport.nl/forum/topic/43829).
Heel wat gefilmd en foto’s genomen met de GoPro. Foto’s vallen mee, filmpjes tussen bomen en rotsen ook. Filmpjes op een plaats waar alles wit is (sneeuw en lucht) zijn wel een ramp. Dit zou beter moeten zijn bij de GoPro2.

Zicht op het volledige Vallée de Belleville

null

Voorjaarssneeuw in Orelle

null

Woensdag 11 april

Woensdag een ander beeld.

null

Sneeuw! Jep, in 1 nacht alles terug helemaal winters. Er was veel gevallen en daardoor was voormiddag alles gesloten door lawinegevaar. Dan maar te voet naar het centrum gewandeld door de verse sneeuw. Uiteindelijk klaarde het na de middag op en konden we de poeder in! Joepie!

Te voet naar Les Menuires door de verse sneeuw

null

Liften voormiddag dicht ivm lawinegevaar

null

Alles wit zoals in de winter

null

null

Dondardag 12 april

Donderdag veel zon en in combinatie met de gevallen sneeuw, leverde dat een mooi decor op om in te skiën. Heel de dag in de buurt van Roc des 3 Marches gebleven en ook nog helemaal naar St Martin geskied waar de +/- 50cm verse sneeuw alweer keihard aan het smelten was door de sterke voorjaarszon.

null

Vrijdag 13 april

Vrijdag helaas alweer de laatste dag van de vakantie en ook van mijn skiseizoen. Het was terug vrij warm waardoor de gevallen sneeuw stilaan helemaal verdween en het landschap terug zijn bruine voorjaarsblik kreeg. Heel de dag in Meribel/Mottaret geskied. Boven 2000m nog goede sneeuw, zeker op de Mont Vallon!

En dan hadden we het weer gehad: zaterdagmorgen koffers in de auto en hop naar huis. Het materiaal kon weer op zolder en het aftellen naar een nieuwe winter weer beginnen :)

Leuk verslag Niels! Dank. Goed begin van het weekend :)

Goede oefening voor het verslag van St. Anton dat je over een 4-5 weken kunt schrijven. Of gaan we daar ook weer 8 maanden op moeten wachten? :)

Mooi verslag met mooie foto’s! :)
Ga je volgende keer weer in Courchevel lunchen?

ik lunch elke week in courchevel ;-)… met prima prijzen! Je moet gewoon ff zoeken… richting la tania (le chenus heet het restaurant met een super mooi terras met uitzicht)

Puik verslag hoor… :)

Goede oefening voor het verslag van St. Anton dat je over een 4-5 weken kunt schrijven. Of gaan we daar ook weer 8 maanden op moeten wachten? :)

Martijnski op 1 dec. 2012 10:47

Haha ik heb altijd even de tijd nodig om alles op een rijtje te zetten he Martijnski.
Maar het Sankt-Anton verslag zal wel wat sneller verschijnen. :)

ik lunch elke week in courchevel ;-)… met prima prijzen! Je moet gewoon ff zoeken… richting la tania (le chenus heet het restaurant met een super mooi terras met uitzicht)

Sjakie op 1 dec. 2012 12:36

Toen ik op de naar Franse normen ongelooflijk comfortabele stoeltjes zat en de chique loungemuziek hoorde, kon ik al vermoeden dat er iets niet klopte. Volgende keer idd beter zoeken :)

Mooi verslag!

Comfortabele stoeltjes en chique muziek…

Net doen of je toerist bent … En opstappen en goedkoper zoeken. Helemaal als je geen Frans kan. Haha

Nee joh gaaf verslag!

euh... doen!?

Dank!

Leuk verslag en mooie plaatjes!

Leuk verslag en mooie plaatjes!

joepiedepoepie op 2 dec. 2012 01:11

Dank u

Plaats een reactie