Gebirgsjäger-Tour met start vanuit Wolkenstein/Selva

Dit onderwerp gaat over de bestemming Val Gardena

Wij vertrekken morgen naar Santa Christina en wil de 1e wereldoorlog toer graag maken vanaf col Raiser (berghaus Fermeda) allebei zeer ervaren snelle skiërs, is dat te doen? Wel stuk zouden jullie afsnijden / overslaan? Of is 2x een halve toer vanaf col Raiser te doen?

Wel stuk zouden jullie afsnijden / overslaan?

davidvanwijngaarden5 op 8 jan 2015 23:48

Als je op de helft zit van de tocht dan is dezelfde weg terug net zo lang als doorgaan. 2x halve tocht is geen optie dus.

Ga je met eigen auto? Rij 's ochtends dan naar Corvara en begin daar met skien. Dan kan je geheel de tocht doen. Staat je auto in Corvara dan hoef je alleen maar ervoor te zorgen dat je om 16.30 in Corvara bent. Geeft je genoeg tijd om de tocht geheel te doen, onderweg gewoon te kunnen pauzeren en het belangrijkste : gewoon genieten van de tocht.

Om te genieten van die heerlijke apfelstrudel bij Caffe Val d’Anna in Ortisei pakken wij tijdens ons verblijf in Arabba de auto naar St Christina voor een dagje St. Christina/Ortisei. Dit is ongeveer 45 min rijden voor ons maar aan het einde van de dag hoeven we alleen maar bij St Christina naar beneden te skien om ‘veilig’ te zijn i.p.v. tijdig weer in Corvara te zijn voor de laatste lift.

Wie slaapt in een democratie, wordt wakker in een dictatuur.

Bedankt voor de snelle reactie, helaas geen auto tot onze beschikking daar. Maar even broeden op alternatief.

Hele andere vraag klopt het dat de piste van col Raiser naar ortisei niet meer bestaat maar je met de grote gondel naar beneden moet? Dat geeft de skiplanner aan en zie de piste ook niet meer op de 3d kaart?

Hele andere vraag klopt het dat de piste van col Raiser naar ortisei niet meer bestaat maar je met de grote gondel naar beneden moet? Dat geeft de skiplanner aan en zie de piste ook niet meer op de 3d kaart?

davidvanwijngaarden5 op 9 jan 2015 00:11

Lijkt mij heel sterk, de Seceda zou gewoon open moeten zijn volgens http://www.dolomitisuperski.com/en/val-gardena/ski-area/weat….

Wie slaapt in een democratie, wordt wakker in een dictatuur.

Gaat om piste 3 La Longia van bergstation naar Ortisei, langs kleine hut Cuona zie foto

null
null

null

Heb dit een paar jaar geleden ook gedaan en gestart vanuit Selva met 8 personen. Je moet dan wel met de eerste lift naar boven en je gaat als één van de laatste naar beneden en je moet redelijk door kunnen skiën. Zijn zelf een paar keer verkeerd geskied waardoor we wat tijd hebben verloren, staat niet altijd overal even goed aangegeven.

Is er een mogelijkheid om een deel van deze route te doen vanuit Selva? Weet iemand dat?

kijk ik nu ook naar is het bijvoorbeeld de moeite om 1 dag vanaf col Raiser naar Malta Ciapela te skiën en dan terug en een andere dag tot armentorala of lagazui en dan terug?

Hele andere vraag klopt het dat de piste van col Raiser naar ortisei niet meer bestaat maar je met de grote gondel naar beneden moet? Dat geeft de skiplanner aan en zie de piste ook niet meer op de 3d kaart?

davidvanwijngaarden5 op 9 jan 2015 00:11

Dit was mij ook al opgevallen In de 3D-app ontbreekt het rode lijntje. Dit is een bugje in de app.
Die zitten er wel meer in. Bijvoorbeeld ook met liftnamen al divere typfouten of verkeerde namen gezien.

kijk ik nu ook naar is het bijvoorbeeld de moeite om 1 dag vanaf col Raiser naar Malta Ciapela te skiën en dan terug en een andere dag tot armentorala of lagazui en dan terug?

davidvanwijngaarden5 op 9 jan 2015 09:16

Dat zijn zeker leuke dagtochtjes. Als je naar Malta Ciapele gaat zou je de Marmolade ook mee kunnen pakken als de tijd dit toe laat (kan je op de terug toe besluiten). In feite doe je de Sella Ronda met een uitstapje bij Arabba.

Wie slaapt in een democratie, wordt wakker in een dictatuur.

Dagtripje lagazoui kan ook heel goed vanuit selva. Naar armentarola skieen. Daar staan taxibusjes klaar die je naar de gondel van de lagazoui brengen (zit niet in de skipas/buskaart) maar kost niet veel. Terug met de paardjes naar armentarola… leuke en zeer mooi tocht. …

Dank je wel! Vorig jaar marmolade ook gedaan, is mooi! Begrijp ik goed dat het kortst is om altijd het Sella Ronda rondje af te maken en niet vanuit lagazoui via corvara en Selva terug te skiën naar Col Raiser?

Wat loop je mis als je niet in Alleghe, Pescul en Cinqi Torri komt?

Vanuit lagazoui terug is het niet nodig om de sella ronda af te maken. Het is korter om via corvara en colfosco terug naar selva te gaan. Ps. Vergeet niet om lekker te gaan lunchen bij rifugio scotoni. Deze ligt bijna onder aan de afdaling van de lagazoui. Lekker hoor!!! Het civetta gebied is net zoals heel de dolomieten erg mooi. Maarja, soms moet je keuzes maken. Als je de volledige grande guerra doet zie er toch niet heel veel van. In dat tempo raast alles aan je voorbij … haha

Daar staan taxibusjes klaar

Taxibusjes maar ook touringcars, geheel afhankelijk van de drukte

maar kost niet veel.

5,- per persoon, zorg dat je dit geld zo gepast mogelijk beschikbaar hebt.

Terug met de paardjes naar armentarola…

Of terug met taxibusjes, beide 2,- per persoon

Wie slaapt in een democratie, wordt wakker in een dictatuur.

Weet ook iemand waar de bevroren watervallen precies zijn op de Gebirgsjäger tour? Heb deze de vorige keer gemist en het schijnt echt geweldig te zijn.

Zou je daar ook langs kunnen skiën voor een dagtocht vanuit Selva? Zonder de Gebirsjäger tour te doen?

Bedoel je met de waterval toevallig deze kloof.

https://www.wintersport.nl/skigebieden/altabadia/forum/topic…

May the ski force be with you !!

Vanaf Lagazuoi kun je overigens ook het rondje Cinque Torri meenemen. Boven bij Lagazuoi niet afdalen naar Armentarola, maar de andere kant op, terug naar de lift Lagazuoi. Op een gegeven moment kun je dan richting cinque torri/col galina. Schijnt wel een redelijk vlak pad te zijn (ben er zelf nog niet geweest). Daarna kun je weer rond skiën en kom je weer bij Lagazuoi uit. Vervolgens kun je naar Armentarola skiën.

Voor de tour ga je over Malga Ciapela. Ga je van Malga Ciapela naar Sottoguda (rode route) dan kan je kiezen om door de kloof te gaan of om de bus te nemen. Neem je de tour in de andere richting (blauwe route) dan heb je alleen de bus als keus.

Wie slaapt in een democratie, wordt wakker in een dictatuur.

Weet iemand of de serrai de sottoguda al te skieen is?

Vanaf Lagazuoi kun je overigens ook het rondje Cinque Torri meenemen. Boven bij Lagazuoi niet afdalen naar Armentarola, maar de andere kant op, terug naar de lift Lagazuoi. Op een gegeven moment kun je dan richting cinque torri/col galina. Schijnt wel een redelijk vlak pad te zijn (ben er zelf nog niet geweest). Daarna kun je weer rond skiën en kom je weer bij Lagazuoi uit. Vervolgens kun je naar Armentarola skiën.

Pien op 9 jan 2015 12:32

Dat is gewoon een verbindingsweg … je hoeft niet te steken, alleen niet hard aarzelen ;)

Weet iemand of de serrai de sottoguda al te skieen is?

vraagje over de serrai de sottoguda, Vanuit Selva naar malga ciapela is bekend, maar dan daar doorskieen naar de serrai de sottoguda? staat dit aangegeven met routebordjes. Tot waar loopt de kloof en dan met de bus terug naar malga ciapela en selva?
wie kan mij helpen??

wie kan mij helpen??

Sandra6 op 10 jan 2015 20:13

Jij kan je zelf helpen :-)
In het onderstaande onderwerp heb ik dit in detail beschreven met plaatjes zelfs!

https://www.wintersport.nl/skigebieden/altabadia/forum/topic…

Wie slaapt in een democratie, wordt wakker in een dictatuur.

Gevonden!!!
prachtig natuurverschijnsel.

null

@Sandra6, de kloof ligt er goed bij zo te zien.

Wie slaapt in een democratie, wordt wakker in een dictatuur.

Dat is inderdaad het geval.Na het verse laagje sneeuw van afgelopen donderdag en vrijdag zal het nog mooier zijn.
Het was een heerlijke week. zaterdag morgen afgesloten met verse sneeuw, zon en strakblauwe lucht!!!

Wij zijn afgelopen zondag teruggekeerd na een fijne week in de Dolomieten. We hadden schitterend weer met 6 dagen zon, weinig wind en temperaturen tussen -5 en -14 graden. Mede door het mooie weer hebben we vanuit Selva zoveel mogelijk tochten gemaakt. We zijn in alle hoeken geweest (Ortisei, Pedraces, Araba, Canazei en alles wat hier tussen ligt)

Hoewel het niet druk was en er praktisch geen wachttijden waren hebben we zoveel mogelijk de Sella Ronda’s proberen te ontwijken. De pistes en liften buiten de Sella Ronda zijn vaak veel rustiger waardoor de pistes er nog beter bij liggen.

Hoogtepunt van de week was onze tocht via Malga Ciapela door de kloof ‘Serrai de Sottoguda’ met aansluitend het uitzicht vanaf de Marmolada en de bijbehorende afdaling. De afdaling lag er strak bij en was bijna verlaten. Maar het mooiste was de tocht door de kloof. Ik vond deze kloof mooier dan de afdaling van Lagazuoi vanwege de schitterende ijswatervallen.

Ik wil @Unit106 nog hartelijk danken voor zijn zeer duidelijke uitleg en bijbehorend kaartje van de weg naar de kloof.

De afdaling van Lagazuoi hebben we gecombineerd met een uitstap naar het gebied van Cinque Torri. Wat natuurschoon betreft ook een fantastisch mooie dagtocht. Maar een groot nadeel vonden wij de diverse lange prikstukken in de route.

De eerste vervelende prikstukken zaten in het Cinque Totti gebied in de piste terug naar Col Gallina en vervolgens in het laatste stuk naar de lift naar Lagazuoi.

Ook na de afdaling van Lagazoi zat een vervelend lang prikstuk vanaf het bos tot aan de paardjes en een nog vervelender prikstuk vanaf het eindpunt van de paardjes terug naar de sleeplift. De rit met de paardjes was wel heel leuk.

Maar ondanks dit kleine ‘leed’ hebben we vooral heel erg van ons verblijf in de Dolomieten genoten.

Hmm, ik zat te overwegen de cinque torri te doen icm Lagazuoi, maar denk toch dat ik cinque torri maar over sla. Veel prikstukken heb ik er zelf nog wel voor over, maar mijn op zijn snowboard zal er niet echt blij van worden ben ik bang. Jammer, lijkt me verder wel een mooi en vooral rustig gebied. Nou ja, zat andere tochten die ik nog wil maken.

Al die passen zijn nu open, dus met de auto kun je veel verschillende dingen doen. Geen idee hoe het volgende week is.
Met als achtergrond veel vakanties in Les 3 Vallees, zou ik me kapot ergeren als ik zou proberen die Gebirgsjager toer op 1 dag te doen. Verbindingen en liften zijn (in verhouding) traag en ongelukkig. Daar staan heel veel pluspunten tegenover.
Als ik die toer zou willen doen zou ik wat van die musea/exposities rustig willen bezoeken zonder stress van het halen van een deadline, dus in een paar dagen. En dan zal dat betaald pension me salami zijn.

Zenith jij schrijft: hoogtepunt van de week was onze tocht via Malga Ciapela door de kloof ‘Serrai de Sottoguda’ met aansluitend het uitzicht vanaf de Marmolada en de bijbehorende afdaling. De afdaling lag er strak bij en was bijna verlaten. Maar het mooiste was de tocht door de kloof.

Kun je aangeven hoe daar te komen vanuit wolkenstein?

Plaats een reactie