nieuwe pistes

Dit onderwerp gaat over de bestemming Skiliftkarussell Winterberg

Ik vind het wel slim die IDE, vooral voor een gebied als Sauerland.

Waarom?
Traditionele sneeuwkanonnen hebben lage temperaturen nodig. De sneeuwvensters (koud genoeg om te besneeuwen) in Winterberg zijn extreem kort. Om maximaal gebruik te maken van die korte sneeuwvensters is een extreem dicht net van sneeuwkanonnen neergezet. In 2 dagen moet sneeuw geproduceerd worden waarmee je het vervolgens 2 maanden moet uitzingen.
Dat betekent dus extreme overcapaciteit. Dat enorme park staat 90% van de tijd stil. Als het niet meer is. Winterberg kan het zich veroorloven omdat binnen 2-3 uur reistijd een grote doelgroep woont die ook nog koopkrachtig is.

Die IDE produceert misschien minder snel, maar… wel de hele tijd. En vooral - het is planbaar. Het enige wat je nodig hebt is water van 4.5 graden of kouder. Dus de benuttingsgraad is precies omgekeerd - 90% ipv 10%.

Juist voor een gebied als Sauerland is het zinvol. Op de gletscher van Pitztal (waar die andere staat) is het juist minder rendabel. Daar is het vrijwel altijd koud genoeg. En sneeuwdepots aanleggen bij einde winter is ook stukken goedkoper dan sneeuwproductie.

Blijft nog wel een uitdaging - hoe krijg je de sneeuw op de juiste plek?

The older I get, the better I was

@Gast184: Wat liften betreft heeft men in Winterberg nog wel het één en ander gepland, maar niks voor aankomend seizoen.

Wat betreft de Snowmaker: Nogmaals, geloof niet alles wat je leest. Feit is dat Winterberg voor aankomend seizoen de sneeuwinstallaties verder zal uitbreiden. Hoe het precies met de Snowmaker zit zal later vanzelf aan het daglicht komen.

Blijft nog wel een uitdaging - hoe krijg je de sneeuw op de juiste plek?

Menno op 13 jun. 2014 07:15

Sneeuw op de juiste plek krijgen is voor de Winterbergers geen enkel probleem. Afgelopen winter heeft men dit ook met man en macht gedaan.

@Frans - in het draadje op Alpinforum staat een quote van de leverancier, dat er komend seizoen met zekerheid 1 exemplaar naar de BRD gaat. Zonder te zeggen waar dan naartoe.

The older I get, the better I was

@Frans; Frans ik kan je waarderen, echt waar, maar je eigen beoordeling over je rol in de toekomst van de wintersport in Winterberg doet me toch wel glimlachen…

@Menno: Ja daarvan ben ik op de hoogte. ;)
@Gast123: Rol? Waar heb ik over mijn rol geschreven?! Dingen weten is iets anders als ergens een rol in spelen. Ik mag hopelijk aannemen dat jij ook niet vertrouwelijke informatie van je kenissen of werk aan iedereen prijs geeft, tenzij je journalist bent natuurlijk.

Weet iemand al iets meer over eventuele nieuwe sneeuw kanonnen of een snow maker

Voorlopig nog geen nieuwe berichten uit Winterberg. De meeste mensen van het skigebied zijn nu zelf op zomervakantie. Behalve dat het Bikepark met twee liften (Kappe + Käppchen) geopend is, gebeurd er dus niet veel. In september zullen langzaam maar zeker de voorbereidingen voor het skiseizoen starten. Dan is er wellicht meer nieuws. Een aantal nieuwe sneeuwkanonnen zullen er nog zeker komen voor de winter. ;)

Laten we vooral duimen voor een betere winter! De ski`s staan reeds klaar! 4 dagen Schladming en 7 dagen Serfaus, en hopelijk nog een tussendoortje in Winterberg, dat meer en meer een vaste gewoonte wordt! :)

The older I get, the better I was

ik lees geen bevestiging Menno…
ik lees: Die so genannte „All Weather Snowmaker“-Anlage könnte im Rahmen eines Pilotprojektes für deutsche Mittelgebirge bald auch im Ski-Freizeit- und Erholungsgebiet Herrloh/Bremberg in Winterberg getestet werden - sofern die Bauaufsichtsbehörde des Hochsauerlandkreises grünes Licht gibt.

Sollte der HSK sein O.K. geben, könnte der All Weather Snowmaker schon im Dezember eingesetzt werden.

Dat klinkt goed, maar wat is dit dan precies; hoe werkt het en werkt het dan ook in de herfst en lente?

@Gast916: Precies zo is het. Bovendien bevat het artikel een paar fouten, maar onder de streep komt het inderdaad daarop neer. Voordat iets niet 100% zeker is zal het skigebied geen enkel nieuwsbericht naar buiten brengen. Bovendien is het augustus en dan gebeurd er vrij weinig. In september zal de zaak duidelijker worden.
@Gast123: Ja, zo’n systeem zou je ook in de herfst en lente kunnen inzetten, maar dat zal Winterberg niet gaan doen. Daarvoor zijn er in die periodes te weinig klanten, maar tussen december en maart zal zo’n systeem zeker een uitkomst kunnen bieden. Desalniettemin moet het ook in het Ruhrgebied (en voor het mooi ook in Nederland) sneeuwen om veel gasten te krijgen. Bij veel mensen is het een psychologisch iets.

@Frans - ik ging af op wat "Manitou" schrijft op Alpinforum.
Later geeft hij zelf al aan dat hij de kansen op doorgaan van de snowmaker anders ziet dan "Frans" (ik neem aan dat jij dat bent, toch?). Zo te lezen is de inschatting van Manitou positiever dan die van jou. Vraag me af waar dat verschil vandaan komt.?

Gast380 was ik (vergeten in te loggen).
Link naar discussie op alpinforum http://alpinforum.com/forum/viewtopic.php?f=12&t=2011&am…

The older I get, the better I was

Kost dat?

@Menno: Heb je de reacties op het alpinforum verkeerd begrepen? Manitou en ik hebben eind vorig jaar over een Snowmaker gediscussieerd en toen was het nog te veel euforie. Nu schrijft hij dat hij het zich nooit zo snel heeft kunnen voorstellen dat dit toch gerealiseerd gaat worden. Daarbij haalt hij onze reacties van vorig jaar aan toen we beiden nog aan het ‘fantaseren’ waren.

Het verschil zit em in de investeerder die de Snowmaker zal kopen. Klante wil zo’n Snowmaker eens uitproberen. Alle andere ondernemers in het skigebied die andere liften en skipistes beheren (zoals Möppi) hebben hier niks mee van doen. Dit betekend dus ook dat je in de meeste plekken van het skigebied een “nee” zult horen over de Snowmaker. Overigens zat Klante zelf ook lang te wikken en wegen over ‘zijn’ Snowmaker. Zolang iets niet zeker is kan je zaken niet aankondigen. Bovendien is augustus strategisch gezien gewoon het verkeerde tijdstip om dergelijke zaken officieel bekend te maken. Dat doe je óf direct na het winterseizoen (om mensen lekker te krijgen voor het volgende seizoen) óf een paar maanden voor winteraanvang: september/oktober.

Wat er precies inzake de Snowmaker zal gebeuren zal ik me nu nog niet over uitlaten. Straks heb ik iets verkeerds gezegd. :P

OK bedankt voor de uitleg, de discussie zelf heb ik niet teruggelezen, alleen de opmerking van Manitou van afgelopen week.

The older I get, the better I was

M.b.t. de snowmaker, ik denk dat die juist zinvol is in lager gelegen gebieden waar het (door de opwarming) steeds korter koud genoeg is om te besneeuwen. Om van echte sneeuw nog maar te zwijgen.

Voorzover ik weet staan er 2 in Europa (Pitztal en Zermatt). In beide gevallen worden ze vrijwel niet gebruikt. Logisch ook, want op grote hoogte is het vrijwel altijd koud genoeg om te besneeuwen. En vroeger starten met het herfst seizoen kan veel goedkopere met een sneeuw depot. En dat kan prima met voorjaarssneeuw, ongeacht of die nou van moeder natuur of van sneeuwkanonnen komt.

The older I get, the better I was

@Menno, ik las juist dat de opwarming van de aarde in eerste instantie zorgt voor wat kouder weer in midden Europa, omdat er vaker sprake is van wind uit het oosten. Wat overigens ook tijdelijk is.

Grußen aus dem Sauerland

Ben benieuwd wat er dit jaar weer voor nieuws te bewonderen valt in winterberg. Las ergens anders dat die snowmaker iig komt. Niet dat je daar veel aan hebt, maar ze kunnen wel lekker testen of het wat is voor de toekomst.

Ik hoorde (ben er nog niet geweest) dat er aan de lift van de Steilhang in Altastenberg gewerkt wordt. Vorige jaar was ie door een ongelukje total loss geraakt. Overigens bespeur ik een sfeertje waarin men helemaal niet zo positief is over de toekomst van dat skigebied aangezien ze de vernieuwingen van vooral Winterberg, maar ook Neuastenberg niet bij kunnen houden; “Alle wollen sitzen in die Lifte!”…

Grußen aus dem Sauerland

@Mikannika,
Ik hoop dat Altastenberg het hoofd boven water kan houden. Ik vind het een erg leuk gebiedje.

Maak je maar niet te druk over Altastenberg. Het gaat weliswaar allemaal stroef daar, maar Neuastenberg heeft het een heel stuk moeilijker na vorig jaar met een nieuwe lift en een slechte winter. Nog zo’n winter en Neuastenberg kan z’n … aanvragen.

Nou, allemaal duimen op weer een goed winter seizoen!! Wil wel weer een paar keer die kant op gaan voor wen weekendje weg. Heb het afgelopen jaar wel gemist!! ;-)

The mountains shall bring peace to the people

Daar is het nieuws! De Snowmaker komt in December
http://www.newsroom-wintersportarena.de/2014/09/29/mehr-schn…

Interessante cijfers:
Leistung und Energiebedarf im Vergleich
Snow Maker: 8,5 m³ Schnee/h
10 kWh/m³ Schnee (keine Windverwehungen)

Propellerkanone bei –3 °C: 9 m³ Schnee/h
5 kWh/m³ Schnee (inkl. Pumpenergie)

Propellerkanone bei –10 °C: 60 m³ Schnee/h
1 kWh/m³ Schnee (inkl. Pumpenergie)

Schneilanze: 2,5 – 9 m³/h je nach Temperatur 0,27 kWh/m³ Schnee (Wasserdruck plus Druckluft)

Kosten im Vergleich
Propellerkanonen: etwa 2 Euro/ m³ Schnee
Schneelanzen: knapp 2 Euro/ m³ Schnee
Snow Maker: etwa 12 Euro/ m³ Schnee (Energie, Personal, Anschaffung, Wartung)

Het persbericht spreekt over de “exploitanten” in meervoud, maar zoals reeds eerder vermeld is er in feite slechts één exploitant die in het skigebied wat met de SnowMaker te maken heeft. De anderen kunnen slechts toekijken wat het systeem zal brengen. Voor de rest wordt alles duidelijk naar voren gehaald, zoals het ontzettende prijsverschil en capaciteit, welke een hindernis vormen om de IDE SnowMaker algemeen in te gaan zetten. Het is slechts een ondersteunend apparaat en geen wondermiddel.

Er is ook een Nederlandse vertaling van het persbericht online, zie: http://www.newsroom-wintersportarena.de/nl/2014/09/29/winter…

Volgens mij staat er in willingen nog wat te gebeuren dit seizoen: verbinding tussen 2 bergen oftewel kohlerhagen en sonnelift

http://www.alpinforum.com/forum/viewtopic.php?f=12&t=201…

Ik lees er uit dat er een kabelliftje komt i.p.v. een transportband als verbinding. Lijkt me niet zo heftig. Het wachten is op grote liften vanuit het dal in beide richtingen.

Grußen aus dem Sauerland

Er komt inderdaad gewoon een babyliftje, met een kabel waar je aan kunt vasthouden (wat is het Nederlandse woord voor seillift eigenlijk?).
Niets schokkends. Wel behoorlijk oncomfortabel in vergelijk met de lopende band, alhoewel ik daar ook geen fan van ben.

Even a bad day skiing is better then a good day at work

Seil=touw/kabel. Tik “seillift” maar eens in in google en dan afbeeldingen, dan zie je wat het is…

Grußen aus dem Sauerland

Plaats een reactie