Opening Winterberg

Dit onderwerp gaat over de bestemming Skiliftkarussell Winterberg

En matthias123 Hoe was het vandaag

roelvossie op 23 jan 2016 18:30

Ben niet Matthias maar ben er wel, ga trouwens zo avond skiën. Het was vandaag nogal mistig…

Ik ga maandag pas dus ik heb nog geen idee hoe het er is. We zijn vandaag even langs Norbert Meier geweest in Rotterdam om schoenen aan te meten voor mijn vrouw

Born to Ride

Wel appart hoe snel de sneeuw wegsmelt. Op de webcams zie je dat in Willingen al bruine plekken zichtbaar zijn, volgens iemand op alpinforum was het in altastenberg ook heel slecht en zelfs in wb zijn bruine plekken te zien en dat na 1 week besneeuwen en 30-40cm verse sneeuw?

#proudtobepartofleswintersporters

In Winterberg zijn de pistes prima.
Natuursneeuwpistes zijn inderdaad afgeskied, maar die zijn er nauwelijks nog.

Alle Bäume sind nu Gummibäume :-)

null

Alle Bäume sind nu Gummibäume :-)

In Willingen zijn de besneeuwde pistes ook nog prima. De natuursneeuwafdalingen zijn echter zo’n beetje op z’n eind. 40 cm natuursneeuw is natuurlijk ook niet veel en is in geval van een dooiperiode snel weggesmolten. Kunstmatig geproduceerde sneeuw heeft een veel hogere dichtheid en kan daardoor een heel stuk langer mee.

Gelet op de weersverwachting voor komende week (warm en toch echt wel behoorlijk veel regen) ben ik bang dat komend weekend alleen de kleine Ruhrquellenlift nog loopt.

Welke lift is dat eigenlijk? Ik lees um hier vaker, maar kan um niet terugvinden op: http://www.skiliftkarussell.de/nl/aktuell/liften-informatie…

Van alle liften in het sauerland? @kickvanijzendoorn van het hele Sauerland is er denk ik zo’n 99% kans dat er nog andere liften draaien. Volgens de weersite van wb zelf wordt er maar zo’n maximaal 10mm tot volgend weekend verwacht, dat zou maximaal zo’n 10cm afsmelten. Als er nog 10cm afsmelt hou je alsnog 30cm over. Genoeg dus ;)

#proudtobepartofleswintersporters

Ik help het je hopen, maar de site van Winterberg zelf moet je met een behoorlijke pot zout nemen. Ik ben toch echt bang dat het komend weekend grotendeels of helemaal over is. Tenzij de verwachtingen niet uitkomen uiteraard, maar het ziet er vooralsnog de eerste tien dagen belabberd uit.

@roelg ligt nèt buiten wb. Er is een lopend bandje en een stoeltjeslift, snow factory sneeuwkanon en een gezellige hut. Heel ieniemienie, maar in het Sinterklaasweekend hebben mijn kids er een paar uur veel plezier gehad. Ze hebben een eigen website trouwens.

mama on a mission in the snow

Niet vergeten dat er wel een halve meter sneeuw ligt he ! Dat is niet in 123 weg…ik denk wel dat ze zullen proberen de ‘belangrijkste’ pisten open te houden. Hopenlijk vanaf februari weer nieuwe sneeuw in winterberg.

Winterberg/La plange/Les 4 valles

Afgelopen weekend in Winterberg en Willingen geweest.
De sneeuwkwaliteit was ondanks het dooiweer nog best goed. Zaterdag in Winterberg door de ijzel een ‘korst’ op de sneeuw waardoor de pistes lekker hard waren (zonder echt ijzig te zijn). In de loop van de dag werd de sneeuw zwaarder door al het vocht.
Gisteren in Willingen verbaasde het aantal bruine plekken me best wel. Er was prima te skien, maar de sneeuw vond ik wel zwaar en was erg vochtig/slushy, zeker in de loop v/d dag.

Als ik kijk hoe de situatie kan ‘verslechteren’ in maar twee dagen (want vrijdag was het nog ver onder 0), dan vrees ik ook voor de komende week/weekend, zeker met de huidige weersverwachting.
Dat er een halve meter ligt vind ik altijd een beetje een vreemde opmerking. Klopt, er ligt genoeg sneeuw en zal inderdaad niet zomaar weg zijn, maar goeie sneeuw en lekker kunnen skien is een heel ander verhaal. Een halve meter slushpuppy die enorm zwaar skiet is niet iets waar ik naar uit zou kijken.
Als ik soms zie met wat voor pistecondities de liften in Winterberg toch open zijn, twijfel ik ook altijd een beetje aan de condities zoals genoemd op de website.

Begrijp me niet verkeerd. Het was goed skien afgelopen weekend en heb me prima vermaakt, maar met de huidige weersverwachting zal het hard achteruit gaan en gaan de condities gewoon hard achteruit, ondanks die halve meter sneeuw. Het is maar net wat je fijn vind skien natuurlijk.

Hopen dat het vlug weer omslaat, want dit kansloze weer is natuurlijk gewoon dikke prut (al ben ik de enige hier op kantoor :) ).

Aanvulling: Kijk net op de webcam van de poppenberg en die bruine plekken rond het midden van de pistes waren er zaterdag nog niet. Dus het gaat best snel helaas.

Ik help het je hopen, maar de site van Winterberg zelf moet je met een behoorlijke pot zout nemen. Ik ben toch echt bang dat het komend weekend grotendeels of helemaal over is. Tenzij de verwachtingen niet uitkomen uiteraard, maar het ziet er vooralsnog de eerste tien dagen belabberd uit.

kickvanijzendoorn op 24 jan 2016 21:55

Komend weekend draaien in Winterberg op de Herrloh-oefenweide en Nordhang op de Kahler Asten na, alle liften nog. De sneeuwreserves zijn immens groot. Dat pistes her en der bruine plekken vertonen wil niet altijd zeggen dat de sneeuwlaag verdwenen is. Eerder lomp of noodzakelijk rijgedrag van pistenbullys, waarbij eerder op een te dunne sneeuwlaag de aarde mee is omhoog gewoeld, is vaker het probleem. Möppi bijvoorbeeld kan zonder problemen 3 weken zware dooi aan op de linkerpiste.

Grussgott.... Ach, geht der Lift so hoch?

Jij bent de expert Harry, dus ik hoop dat je gelijk hebt uiteraard.
Ander verhaal is of het komend weekend prettig skiën wordt, want afgezien van de niet fantastische sneeuw die er dan nog over zou zijn lijkt het weer ook verder behoorlijk roet in het eten te gaan gooien, men heeft het over zware storm tegen en in het weekend. Maar goed, is nog ver weg, dus hopelijk valt dat een beetje mee.

Trendverwachting Winterberg lijkt zo slecht nog niet, hoewel mij deze wat rooskleurig lijkt, gezien de laatste pluimen. Belangrijk voor behoud van het sneeuwdek is dat het dek af en toe in de nachten opvriest. Natuursneeuw is denk ik wel woensdagochtend grotendeels verdwenen.

null

(http://www.wetteronline.de Vul bij plaats de postcode 59955 in)

Grussgott.... Ach, geht der Lift so hoch?

Jij bent de expert Harry, dus ik hoop dat je gelijk hebt uiteraard.
Ander verhaal is of het komend weekend prettig skiën wordt, want afgezien van de niet fantastische sneeuw die er dan nog over zou zijn lijkt het weer ook verder behoorlijk roet in het eten te gaan gooien, men heeft het over zware storm tegen en in het weekend. Maar goed, is nog ver weg, dus hopelijk valt dat een beetje mee.

kickvanijzendoorn op 25 jan 2016 09:38

Regen en sneeuwstorm is inderdaad geen pretje. Skiën in het beschutte Winterberg is dan wel een stuk prettiger dan in het open Willingen, waar het op stralende dagen weer juist beter vertoeven is. Eventuele “gaten” in de pistes kunnen voorlopig vanuit de sneeuwreserves nog goed dichtgeschoven worden. De sneeuwkwaliteit was gisteren overigens nog gewoon erg goed; hard met een zacht toplaagje. Papperige sneeuw heb ik alleen onderin bij piste 6 gezien, voor de rest was het prima te doen.

Grussgott.... Ach, geht der Lift so hoch?

Webcams uit het hele Sauerland hier:
http://www.wintersport-arena.de/de/wsa/webcams
Opvallend hoe groen Willingen al is, waar Winterberg nog wit is. De pistes zien er echter nog redelijk tot goed uit in beide plaatsen.

Grussgott.... Ach, geht der Lift so hoch?

wij willen morgen/dinsdag naar Winterberg komen. Vraag aan ieder die daarginds is, hoe zijn de pistes en hoe erg is het met de papsneeuw? valt er wel fatsoenlijk te skiën? graag eerlijk informatie.

Benny

Ik zou meer op het weer letten dan op de sneeuw. Skiën is echt wel te doen…

Grußen aus dem Sauerland

@Harry(Winterberg)
Waar kan ik zien welke liften komend weekend open zijn? Kan op de website niets vinden… Weet je toevallig ook wat men volgende week gaat doen? Wij gaan dinsdag 2 en woensdag 3 februari, maar dan moeten er wel liften open zijn natuurlijk.

@roelg op http://www.skiliftkarussell.de staan de liften die nu open zijn. Hij weet welke liften open gaan zijn door gewoon heel simpel naar de enorme sneeuwmassa te kijken. Volgende week zullen er zeker nog liften draaien, je kunt er vanuit gaan dat in ieder geval de Poppenberg open is. Er zullen ook zeker nog veel andere liften open zijn zolang er maar niet teveel regen komt en de neerslag voor zondag misschien als sneeuw valt.

#proudtobepartofleswintersporters

Ik zou niet gaan. Kans op regen volgende week. Mischien draaien er nog een paar liften. Te weinig naar mijn idee dan.

May the ski force be with you !!

Sluit me aan bij @CJAHulskamp

Gang is alles

Ik zou ook niet gaan, kans op aardbeving en bijgevolg verhoogd lawinegevaar.

Lekker dan komend weekend gaan wij erna toe, hoop dat het mee gaat vallen maar vrees het ergste.

Idd wat @Huski zegt, die aardbevingen en de vele regen zorgen voor erg natte sneeuw waardoor er best een grote kans is op lawines, ik had via via ook gehoord dat het lawinegevaar misschien zelfs 4 of 5 gaat zijn en dat de meeste liften als gevolg zullen sluiten…
@michelr ik ook :D

#proudtobepartofleswintersporters

Hier een update vanuit winterberg. De pistes met kunstsneeuw zijn nog erg goed al beginnen er in de dalen op de wat stijlere pistes her en der al kale plekken te komen. Alle natuursneeuw pistes zijn zo goed als onskibaar op dit moment. Het is vandaag ook erg mistig en bij vlagen winderig. We hadden Willingen in de planning staan voor morgen, maar als ik hoor dat daar weinig sneeuw ligt en dat ik combinatie met opnieuw verwachtte mist en wind denk ik dat het weer gewoon winterberg word.

Born to Ride

Idd wat @Huski zegt, die aardbevingen en de vele regen zorgen voor erg natte sneeuw waardoor er best een grote kans is op lawines, ik had via via ook gehoord dat het lawinegevaar misschien zelfs 4 of 5 gaat zijn en dat de meeste liften als gevolg zullen sluiten…

@michelr ik ook :D

vic2000 op 25 jan 2016 14:59

Wat dat betreft zou ik er dan voor kiezen om je zwembroek of je bowlingschoenen mee te nemen. Heb je tenminste nog wat te doen.
@Vic2000 klopt het dat ze plannen hebben voor een grote bowlingbaan in Winterberg?

Wie nooit valt zal niet weten waar z´n grens ligt.

hmm ja idd das ook gewoon leuk om te doen als je naar Winterberg gaat @FrankW

Ja daar had ik volgens mij ook wat over gelezen een paar maanden geleden. Ze konden de klimaatverandering toch niet bijbenen dus in enkele jaren zouden ze de bergen platwalsen en er een enorme bowlingbaan + walmart bouwen. Een paar bergen zouden ze volgens mij als golfbaan gaan gebruiken. Misschien dat het als die aardbevingen komen toch wat sneller gaat gebeuren… Dit gesprek kan ook beter in het Infrastructurele nieuwigheden topic… ;)
@Matthias123 in Willingen op de pistes is het volgens mij nog gewoon goed hoor, als ik op de webcams kijk ziet het er goed uit en @Frans was er volgens mij gisteren of eergisteren en die zei dat het ook nog goed was.

#proudtobepartofleswintersporters

Plaats een reactie