Zugspitze gletsjer ingepakt?

Dit onderwerp gaat over de bestemming Zugspitz Arena

Sneeuwcollegae,

Ik kwam onlangs dit artikel tegen waarbij de Zugspitze gletsjer in 2011 ingepakt werd om verder wegsmelten te voorkomen. Weet er iemand hoe het gesteld is met deze gletsjer dit jaar? Is hij in goede conditie of wordt hij weer ingepakt?

http://bergwijzer.be/nieuws/gletsjer-van-zugspitze-ingepakt-…

Overigens verrast dit verhaal me wel want als je op google maps inzoomt op de zugspitze zie je nergens tekenen van een gletsjer…

M

Goed kijken sirmatthew. Hij is inderdaad niet groot meer, maar is er wel…

Vlakbij de Schneefernerkopf.

If you snooze, you loose!

Inderdaad nu lijkt hij zelfs in twee gesplitst op de webcambeelden… Maar hoe is zijn conditie in vgl met voorgaande jaren?

Dat is toch echt een geval dweilen met de kraan open?! Die gletsjer ligt sowieso beneden de 3000m dus of dat nou veel zin heeft. Het is daar elke zomer een geruime tijd ruim boven nul.

Not all who wander are lost

Op de Mölltaler gletsjer heb ik deze ‘lakens’ ook zien liggen deze zomer. Onderaan de Sesselbahn. Het zal toch wel enigszins nut hebben. Ben ook wel benieuwd naar de verhalen over deze Zugspitze gletsjer.

@Edwin. Inderdaad ik krijg hier een beetje hetzelfde gevoel van ‘dweilen met de kraan open’…

Click. Click. Peace

Economische belangen lijkt me. Als er hier op het forum gevraagd waar je begin april best kan gaan skiën roept iedereen in koor " GLETCHER ". Dat geef je als gebied niet graag af.

Weet er iemeand hoelang dit zugspitze gletsjer openblijft? Ik ben er in de winter al geweest en is wel een mooi stukje gletsjerskien!

@ .Robin voor begin april zou het zonde zijn om het alleen maar over gletsjers te hebben. Die periode zijn nog zo ontzettend veel skigebieden tot ver onder de boomgrens erg goed skiën… ;-) Maar je hebt gelijk, gletsjers blijven een fantastisch verkoop-argument (soms een beetje ten onrechte als je het mij vraagt, maar dat is een andere discussie).

Click. Click. Peace

Los van dat, tegen de natuur kan je niet vechten! ;) Hoe zonde het ook is, het is gewoon uitstel van executie want smelten doen ze toch wel.

Not all who wander are lost

Als je de webcambeelden van Solden bekijkt zie je dat het laatste stuk afdaling Rettenbach ook elk jaar wordt afgedekt. Dit om zeker te zijn om tijdens de Fis afdaling in oktober de tribune te kunnen bereiken.

thx voor de link, je ziet de witte doeken goed liggen. Wat ik me onlangs nog afvroeg… Als een gletsjer in beweging is, kunnen die liftpalen dan niet meegesleurd worden?

zoals op deze foto uit Solden

null

Ik zag op de webcam van de Schwarze Schneid (Sölden) dat ze vanmiddag het doek, dat in een strook over het midden van de gletsjer ligt, hebben verwijderd.

Zou dit gedaan worden in verband met de verwachtte sneeuwhoeveelheden van de komende dagen? Dat lijkt mij wel, een leuke voorbode dus van een eerste winterprikkel!

Webcam: http://panocam.skiline.cc/schwarzeschneid

null

thx voor de link, je ziet de witte doeken goed liggen. Wat ik me onlangs nog afvroeg… Als een gletsjer in beweging is, kunnen die liftpalen dan niet meegesleurd worden?

sirmatthew op 23 aug. 2013 19:38

Volgens mij bevestigen ze de palen voor de liften meestal op vaste rotsondergrond, anders beweegt de lift inderdaad mee met de gletsjer. En afhankelijk van de gletsjer gaat zit soms relatief gezien best rap…

thx voor de link, je ziet de witte doeken goed liggen. Wat ik me onlangs nog afvroeg… Als een gletsjer in beweging is, kunnen die liftpalen dan niet meegesleurd worden?

sirmatthew op 23 aug. 2013 19:38

Volgens mij bevestigen ze de palen voor de liften meestal op vaste rotsondergrond, anders beweegt de lift inderdaad mee met de gletsjer. En afhankelijk van de gletsjer gaat zit soms relatief gezien best rap…

JeroenS op 9 sep. 2013 18:41

Dat klopt deels. Er is een rede waarom je vaak alleen gondels of slepers op gletsjers ziet. De gondels worden inderdaad in de rotsbodem vastgemaakt. De slepers echter vaak niet. Deze worden in de gletsjer gezet en bewegen daarom met het ijs mee. Om deze reden gaat een aantal gletsjergebieden een paar weken dicht; ze kunnen dan de palen van de slepers weer netjes zetten zoals deze horen te staan om te kunnen functioneren.

Door de grote overspanning was het voorheen veelal niet mogelijk om stoeltjesliften te plaatsen, maar door het terugtrekken van een aantal gletsjers ontstaan er steeds meer mogelijkheden om ook stoeltjesliften op de vaste rotsbodem te kunnen plaatsen.

If you snooze, you loose!

Plaats een reactie