prijzen skipas

Dit onderwerp gaat over de bestemming Hinterglemm

Hallo,
weet er iemand op welke berekening of parameters de prijsstijgingen van de skipassen berusten.
Ik heb de indruk dat er elk jaar met de losse hand een bedrag wordt bijgeteld. Ik vraag mij af hoelang dit nog kan blijven doorgaan en mede hierdoor ook betaalbaar blijft.
Een voorbeeld. Seizoen 2019 - 2020 bedroeg een 6 daagse voor Hinterglemm Saalbach 270 euro.
Nu voor het seizoen 2021-2022 wordt de prijs voor een 6 daagse ietsje meer dan 300 euro.
Dat is 30 euro erbij op nauwelijks 2j tijd?

*bericht bewerkt door moderator (Rogier) op 17 sep 2021 14:47

Ik denk dat we daar na een jaar als het vorige niet aan ontkomen. Het is niet leuk maar wel verklaarbaar.

Ik vermoed met de losse hand en niet verbonden aan één of andere indexaanpassingsregeling of zo.
Bovendien zijn de meest uitbaters privé maatschappijen en die doen één ding heel graag en dat is winst maken. :)
Ik ken en begrijp dat. :)

Bla, bla, bla.

Als ik de uitbater was dan had ik een berekening gemaakt van alle vaste-, variabele kosten en investeringen en bepalen hoeveel gasten ik in het seizoen 2021/2022 ontvang. Hieruit zou ik bepalen (en in combinatie wanneer de investeringen of toekomstige investeringen terugbetaald moeten zijn) wat de liftkaarten gaan kosten.
Als je meer dan een week gaat skiën, dan zou je eens kunnen kijken of het niet handiger is online een “jaarkaart” aan te schaffen (hiermee ben je misschien iets voordeliger uit).
Ps. die nieuwe liften rond Saalbach (Leogang etc) moeten ook terugverdiend worden en die sneeuwkanonnen zijn ook niet goedkoop….

Omdat we op deze site ieder jaar de skipasprijzen actualiseren heb ik wel enigszins een beeld wat er gebeurt. De gemiddelde 6-daagse skipas wordt ieder jaar ongeveer 10-12 euro duurder. Verder wordt er ieder jaar gespeeld met de tarieven voor jeugd en volwassenen. Soms wordt het voor de jeugd relatief iets goedkoper, dan weer wat duurder.

Weerman, redacteur, skiër, Limburger

@Roel
idd elk jaar gemiddeld 10-12 euro …
de vraag is dan ook hoelang dit kan blijven doorgaan. Als zich dit elk jaar doorzet wordt het op korte termijn onbetaalbaar…
We zitten nu al aan gemiddelde prijzen tussen 250 en 300 euro voor een skipas (afhankelijk van het skigebied)…
Trouwens is dit toch niet elk jaar zo geweest?
Mijn eerste echte grote skivakantie was ongeveer 20 jaar geleden… toen betaalde ik toch ook praktisch 200 euro (kan beetje minder geweest zijn maar niet zoveel). Een kleine berekening zegt mij dat we dan nu al aan prijzen van 400 euro zouden moeten zitten en dat is niet het geval. Dus enige logische verklaring is dat dit de tendens is van de laatste jaren en mij nu ook begint op te vallen. Heb je trouwens een evolutie van de prijzen, welk jaar ben je ze beginnen te noteren en bijhouden), bij mij is het met de losse vinger, maar ik zal er niet ver naast zitten als ik bv 20j geleden al 180 euro betaalde voor een deftig skigebied. En zoals gezegd een kleine bereking zou dan nu al prijzen van om en bij de 400 euro moeten geven…

Skipas voor Tignes (EK) kostte in 2001/2 afgerond 167€ en in 2021/22 wordt het 324€. Dat is een gemiddelde stijging van 3,5% per jaar, inbegrepen een BTW verhoging op de skipassen in die periode. Dus gemiddeld ongeveer 2,5% reële stijging per jaar. Lijkt in lijn te zijn met algemene stijging van consumptie prijzen in die periode.
De recente prijsstijging in Saalbach van +5% per jaar ligt dan toch 2x hoger als je beiden mag vergelijken.

Er is wel flink geïnvesteerd in nieuwe liften en die pas kan je gebruiken voor een skigebied van wel 408 km (Saalbach, Leogang, Fieberbrunn, Zell am See en Kaprun)…

@Gerrit, we hebben de laatste pakweg 4 jaar bijgehouden. Het hangt natuurlijk af van welk skigebied je neemt waar de skipas vroeger zo duur was. Je had 20 jaar geleden ook gebieden waar je heel weinig betaalde.

Ik heb nog een skiatlas uit 1991 met de skipasprijzen. Ski Arlberg kostte toen 6 dagen 1750 Schilling, dat is omgerekend nu 127 euro. Ischgl ook 127 euro.

Weerman, redacteur, skiër, Limburger

Denk eerlijk gezegd dat er voor die skipasprijzen ook best veel marktonderzoek wordt gedaan. Skigebieden worden steeds moderner en vaak ook groter, dat komt nu eenmaal (extra) kosten. Zaken zoals stoelverwarming op de lift hebben we niet nodig, maar veel mensen vinden het wel prettig.

Uiteindelijk is het maar wat de gek er voor over heeft, de prijsstijgingen van de huizen afgelopen jaar zijn volgens mij ook niet gebaseerd op ratio. Veel skigebieden hebben afgelopen winter flink afgezien, reken er maar op dat er heel veel bedrijven nu hun prijzen gaan opslaan. De schulden die veel gebieden afgelopen winter hebben gemaakt gaan in veel gevallen nog jaren meegaan …

*bericht bewerkt door DavidW op 17 sep 2021 20:37

Heb het even opgezocht. Ik betaalde in 2006/07 €181 voor een 6-daagse skipas Saalbach (hoogseizoen). In 15 jaar is de prijs dus met €120 gestegen.

Een jaarlijkse prijsinflatie van 2,5% brengt dat naar ruim €260 anno 2021. Ter daarbij op extra liften en kilometers piste die in deze jaren gerealiseerd of gemoderniseerd zijn, dan vind ik dit alleszins redelijk.

Sportieve groet, Luuk

Uiteindelijk is het maar wat de gek er voor over heeft, de prijsstijgingen van de huizen afgelopen jaar zijn volgens mij ook niet gebaseerd op ratio. Veel skigebieden hebben afgelopen winter flink afgezien, reken er maar op dat er heel veel bedrijven nu hun prijzen gaan opslaan. De schulden die veel gebieden afgelopen winter hebben gemaakt gaan in veel gevallen nog jaren meegaan …

DavidW op 17 sep 2021 20:35

Er zijn veel gebieden welke ondersteund worden door (of zelfs in handen zijn van) lokale gemeentes. Er is veel interessants te lezen over het ontstaan van skigebieden en de economische achtergrond daarvan. In veel gebieden begon het piepklein als alternatief inkomen voor de arme boeren in de hooglanden. Deze boeren hadden weinig te doen in de winter waardoor de bevolking afhankelijk werd van overheidssteun. Om de bewoners te laten werken voor deze steun werden de skigebieden geboren. De ontwikkeling vond plaats op initiatief en voor rekening van het rijk met als gevolg dat de locals een nieuwe werkgever en dus inkomstenbron hadden.

Bottomline zijn nog steeds veel skigebieden (lees: de infra op de bergen, dus niet de horeca etc. ) niet winstgevend. Of zelfs nog nooit geweest.

*bericht bewerkt door Luuk3 op 17 sep 2021 22:09

Sportieve groet, Luuk

Er zijn veel gebieden welke ondersteund worden door (of zelfs in handen zijn van) lokale gemeentes. Er is veel interessants te lezen over het ontstaan van skigebieden en de economische achtergrond daarvan. In veel gebieden begon het piepklein als alternatief inkomen voor de arme boeren in de hooglanden. Deze boeren hadden weinig te doen in de winter waardoor de bevolking afhankelijk werd van overheidssteun. Om de bewoners te laten werken voor deze steun werden de skigebieden geboren. De ontwikkeling vond plaats op initiatief en voor rekening van het rijk met als gevolg dat de locals een nieuwe werkgever en dus inkomstenbron hadden.

Bottomline zijn nog steeds veel skigebieden (lees: de infra op de bergen, dus niet de horeca etc. ) niet winstgevend. Of zelfs nog nooit geweest.

Luuk3 op 17 sep 2021 22:08 Ik heb altijd begrepen dat dat in Frankrijk veel voorkomt, maar dat in Oostenrijk de ski-infra eigendom is van aandeelhouders/dorpsbewoners. En die plukken daar door het toerisme dat dat oplevert toch wel degelijk de zoete vruchten van. Maar ik ben wel benieuwd eigenlijk! Misschien een leuke reportage voor in het wintersportmagazine?

Bij het CBS kun je prijzen uit het verleden vergelijken met het heden. Bijvoorbeeld 1990 met 2020 ongeveer 84% stijging.

Dus de skipas uit 1991 van €127 zou nu dan €234 doen. We zitten nu iets hoger maar je krijgt voor dat geld wel veel meer en luxere skiliften

@Rick_R
voor welk skigebied heb je dit vergeleken.
Was dit voor Saalbach - Hinterglemm?
Als je dan zegt we zitten nu iets hoger. Sorry maar 70 euro vind ik niet iets hoger.
Ik vind dat prijzen mogen stagneren tussen 250 en 300 euro. Zoals gezegd, op den duur is dit niet meer betaalbaar.
Dat er een index is lijkt mij logisch maar zeker geen 5% per jaar zoals nu het geval is voor Hinterglemm?

@Rick_R
voor welk skigebied heb je dit vergeleken.
Was dit voor Saalbach - Hinterglemm?
Als je dan zegt we zitten nu iets hoger. Sorry maar 70 euro vind ik niet iets hoger.
Ik vind dat prijzen mogen stagneren tussen 250 en 300 euro. Zoals gezegd, op den duur is dit niet meer betaalbaar.
Dat er een index is lijkt mij logisch maar zeker geen 5% per jaar zoals nu het geval is voor Hinterglemm?

Gerrit op 23 sep 2021 12:09

Ik keek naar de post van Roel. Dat ging over ski Arlberg en Ischgl.

Net gelezen
Een huis hier in de buurt werd verkocht in 1968 voor omgerekend 30000 Euro.
Nu verkocht ( na ingrijpende verbouwing )
Voor één miljoen tweehonderdduizend Euro.
Valt de stijging van de lift prijs nog mee voor wat je ervoor krijgt.

Het is vervelend dat de prijzen stijgen, maar dit is toch met alles? Die 5% is wat uitzonderlijker, maar dat heeft lijkt mij ook te maken met het feit dat het gebied nu aan Zell am See vast zit. Volgens mij is er maar weinig in het leven dat qua prijzen stagneert en als het goed is krijg je zelf ook een inflatiecorrectie op je loon eens in de zoveel tijd.

Plaats een reactie