Oude liften Sölden

Dit onderwerp gaat over de bestemming Sölden

Volgende week ga ik deo volente een paar dagen naar Sölden.

Als liefhebber van brakke skiliften ben ik op zoek naar tips. Kuitenklappers, 1 of 2 zitters, piepende / krakende stoeltjes, lanceerbases, trage meuk, alles is welkom!

*bericht bewerkt door moderator (Rogier) op 23 jan 2022 16:40

Voorzitter Nederlandse Vereniging Brakke Skiliften

Dan moet je toch echt even naar Vent toe. De dallift valt helemaal in de juiste categorie. Sölden heeft vrijwel geen brakke liften meer in bedrijf, of de driezits op de Gaischlag moet uit zijn pensioen getrokken zijn.

De 2-persoons “Mittelstation” hangt er nog en staat nog op de kaart, maar is op dit moment gesloten en ik denk niet dat die volgende week open gaat. Een paar jaar geleden namen we die nog wel eens als laat in het seizoen het onderste deel van de dalafdaling slecht was. We waren dan één van de weinigen.
Verder voldoet de 4-persoons “Seekogl” aan jouw traagheidscriterium, maar door de lopende band geen kuitenklapper.
Je gaat eigenlijk een paar jaar te laat, want de oude Rotkogl voldeed ook aan jouw wensen, maar is inmiddels vervangen door een gondel.

*bericht bewerkt door sterko op 22 jan 2022 22:26

Annoying skiers since 2003

Neem de skiroute naast sleeplift A12 bij de gaislachalm. Hierbij ski je door het gehucht van ferienclub silbertal. Daar vindt je een oude touwlift die niet op de piste kaart staat. Het is een beetje prikken en glijden om terug bij de sleeplift A12 te komen maar je komt wel 2 mooie hutten/terrassen tegen!

Neem de skiroute naast sleeplift A12 bij de gaislachalm. Hierbij ski je door het gehucht van ferienclub silbertal. Daar vindt je een oude touwlift die niet op de piste kaart staat. Het is een beetje prikken en glijden om terug bij de sleeplift A12 te komen maar je komt wel 2 mooie hutten/terrassen tegen!

Alex0 op 23 jan 2022 00:13

Kijk dat zijn de betere tips! Dank!

Voorzitter Nederlandse Vereniging Brakke Skiliften

Dan moet je toch echt even naar Vent toe. De dallift valt helemaal in de juiste categorie. Sölden heeft vrijwel geen brakke liften meer in bedrijf, of de driezits op de Gaischlag moet uit zijn pensioen getrokken zijn.

Bennie op 22 jan 2022 21:43

Sessellift Wildspitze. Bouwjaar 1957 uit mijn hoofd. Boven wel een moderne lift en voldoende ruimte op de piste om je lekker een dagje uit te leven

Mittelstation heb ik mooie herinneringen aan. Helaas is hij de laatste jaren gesloten als ik er ben.

In solden zijn de mooiste al lange tijd geleden vervangen. De enkele stoeltjeslift naar Hochsolden was een topper. Ski’s in de hand en benen laten bungelen. Een ketting zorgde dat je er niet uit kon vallen. Bij het uitstappen hard meelopen, anders ging je op je bek. De lift is inmiddels weg, maar bij Sonnblick hangen nog een paar stoeltjes uit nostalgisch oogmerk.

Op piste 11 kom je nog wat gebouwen tegen van de ‘oude’ Langegg I en II.

Aanvullende vraag, hoe zit het met brakke liften in Hochgurgl / Obergurgl? Ik begrijp namelijk dat je daar ook kunt skiën met een Sölden pas.

Voorzitter Nederlandse Vereniging Brakke Skiliften

De Vordere Wurmkogel sleepliften zijn al knap oud. Zeker deel 2, dat nog op diesel loopt is een must. Alleen al vanwege het tracé over de kam.

Plattachbahn, Wurmkogl en Steinmannbahn zijn wat oudere stoeltjesliften in gurl. En de Top-Express tussen Hoch en Obergurgl is een wat oudere gondel

Volgende week ga ik deo volente een paar dagen naar Sölden.

Als liefhebber van brakke skiliften ben ik op zoek naar tips. Kuitenklappers, 1 of 2 zitters, piepende / krakende stoeltjes, lanceerbases, trage meuk, alles is welkom!

havana op 22 jan 2022 21:02

Uit interesse @havana, wat maakt is jouw interesse hierin?

Ik heb al mijn hele leven een fascinatie voor techniek die brak is maar simpel is en goed werkt (maar niet perfect). Wat dat betreft was mijn jaar op Curaçao echt een walhalla. Alles daar hangt met tie-wraps en duct tape aan elkaar.

Nieuwe liften zijn natuurlijk erg comfortabel maar ze missen echt de charme van al die oude troep. In een maatschappij waarin we 24/7 “aan” staan, ervaar ik een oude stoeltjeslift die er 20 min over doet als een warm bad.

In mijn ogen zijn liften tegenwoordig nogal over-engineered. Oude liften gaan veel meer terug naar de basis. Ze doen mij denken aan het fameuze verhaal van de NASA die voor miljoenen een pen lieten ontwikkelen waarmee je kon schrijven in de ruimte. Toen men aan de Russen vroeg hoe zij dit deden, bleek dat zij gewoon een potlood gebruikten… :D

*bericht bewerkt door havana op 24 jan 2022 14:01

Voorzitter Nederlandse Vereniging Brakke Skiliften

Mooie fascinatie @havana Een gondel met stoelverwarming, wifi en muziek om een afstand van 100 meter te overbruggen is inderdaad wat over-engineered.

Helaas is het verhaal van de ruimtepen en het potlood een broodje aap verhaal (met wel een kern van waarheid en mooi ter illustratie): https://www.google.com/search?q=nasa+balpen+potlood&oq=nasa+…

Lol, ik zie de topictitel en herken je naam, @havana en je avatar van 20 jaar GoT. Uit het wielrentopic waar je ook vaker een afwijkende (maar niet mindere) mening had haha. Keurig dit! Ik ga woensdag naar Sölden en zal je gekke liften voorverkennen.

Ik weet niet of je alleen interesse hebt in stoeltjesliften. Maar de sleepliften (het zijn er nog maar een paar) zijn sowieso niet aangepast sinds de jaren '80.
Bij Innerwald zijn er twee op de oefenhelling. Je skiet er langs als je een dalafdaling maakt. En richting Gaislachalm en Sonneck zit er een om weer terug te keren naar de piste. Die kun je meepakken als je de touwlift vanuit Silbertall hebt genomen.

*bericht bewerkt door JaapD op 25 jan 2022 12:14

null

Het is dan wel niet in Sölden, maar waarschijnlijk vindt je dit ook wel interessant. Ik zat een paar weken geleden in (blijkbaar) de laatste tweepersoons koppelbare stoeltjeslift van Frankrijk, de Télésiège débrayable biplace de la Combe des Juments in La Clusaz. In het dalstation kijk je zo tegen het mechaniek aan, in tegenstelling tot de moderne liften waarbij dat netjes verborgen zit. Mooi om te zien hoe dat werkt. O ja, en de overgang van de instap naar de draagkabel was alles behalve geleidelijk…

Dan moet je zeker ook eens in Silvretta Montafon gaan skiën
Daar vind je nog de Kapell Bahn https://www.skiresort.nl/skigebied/silvretta-montafon/liften…

2 zitter met kap erover uit 1981, nog nergens anders gezien.
17min nostalgie

*bericht bewerkt door Triple-T op 25 jan 2022 18:51

Ah @Tjeerd69 was jij die lolbroek voor me… Jammer dat de bijbehorende piste niet open was.

*bericht bewerkt door Bennie op 25 jan 2022 19:37

Een andere tip voor oude liften is Isola 2000. Je vindt er rasechte 2-persoons zetelliften, onvervalste Franse lanceersleepliften en nog een 4-persoonsgondel van Poma die niet minder dan 40j oud is. Bij het binnenkomen van de stations maken ze het heerlijke ‘klaklaklaklak’ geluid, kenmerkend voor dit type van lift:

Mocht je dit seizoen in La Plagne geraken, dan zal je een ritje met de antieke gondel naar de Gletsjer ook wel kunnen appreciëren ;-)

Dan moet je naar portes du soleil gaan, met name de regio rond Chatel. Een deel van de liften is daar nog door Napoleon aangelegd en sindsdien is er niets meer aan de infrastructuur veranderd. Oude slepers, stoeltjesliften met liftpalen die er meccano achtig uitzien, houten bankjes in de stoeltjesliften…

Born to Ride

Oude(re), langzame liften in het Oetztal vind je nog maar sporadisch.

In Oetz-Hochoetz staat nog een goed onderhouden Doppelmayer 2 zitter uit 1974:

Acherkogelbahn Sektion II: (Vroeger was er ook een sektion I, maar die is met de bouw van de gondelbaan afgebroken…):

null

Ook de Kühtailler lift in Hochoetz is al aardig oud en langzaam:

null

De Pleisenlift in de Axamer Lizum.

Inmiddels 2 dagen skiën erop zitten. De score is 2 oude tweezitters, een oude vierzitter en een heel setje sleepliften. Op de gletcher zijn alle slepers dicht, ws omdat het rustig is en je ook de gondel kunt nemen.

Vandaag gaan we naar Obergurgl. Eens kijken wat we daar kunnen vinden.

Overigens ben ik goed bekend in Châtel. Dat is voor mij idd een walhalla 😂🤩

*bericht bewerkt door havana op 29 jan 2022 07:13

Voorzitter Nederlandse Vereniging Brakke Skiliften

Terug van vier dagen Sölden (do-zo) maar heb die lift naast de A12/sleep niet kunnen ontdekken. Gisteren, zondag nog in Gurgl geweest maar daar was bijna alles dicht ivm wind. Zowel in Sölden als Gurgl alles modern. Welke waren de tweezitter en oude vierzitter dan?

Sölden: A15
Obergurgl: Steinmannbahn

Onze dagje Obergurgl is een beetje op een deceptie uitgelopen. Wij waren er zaterdag en er stond na 11:00 haast geen wind, maar toch was zeker 50% dicht. Een schande, beaamde ook een pistier met wie wij spraken.

Voorzitter Nederlandse Vereniging Brakke Skiliften

Plaats een reactie