Sankt Anton am Arlberg

Dit onderwerp gaat over de bestemming Sankt Anton am Arlberg

Had blijkbaar toch een week eerder moeten boeken. Ga zelf in de 4e week naar St. Anton. Maar het is en blijft een top gebied :).

@Langerzug

Je lijkt het gebied goed te kennen. Daarom mijn vraag aan jou.

Hoe kom je van St. Anton(Nasserein) naar Alpe Rauz?
Ik kom tot het volgende:
Afsdaling 20, en dan overstappen op de 01, op die manier kom je bij de Zammermoosbahn(4 zitter), daar naar boven. Maar dan, hoe maak je de oversteek?

@Willem
Op de skimap is dit inderdaad niet zo duidelijk. In het echt spreekt het overigens voor zich.

De Zammermoosbahn komt heel centraal aan op de Galzig. Vandaar neem je rechtdoor de zwarte 10 of via een pad terug onder deze lift door, de blauwe 9.
Aan het eind van 9 en 10 kun je in de Schindlergratbahn omhoog naar 2650 m, vanwaar je via de rode 14, de blauwe 12 en 17 (in z’n geheel een prachtige lange piste) in Alpe Rauz (vanwaar de bus naar Lech, of de piste door naar Stuben, of terug richting St.Anton)

Sneller alternatief is vanuit 9 of 10 door over de 11 naar het dalstation van de Arlenmahderbahn. Deze komt uit net boven de Ulmerhutte, vanwaar je weer via 12 en 17 richting Alpe Rauz gaat.

@Langerzug,

laatste is idd het makkelijst/ snelst

Als het wit is kun je er over naar beneden...

Heeft iemand nog goede tips om lekker en goedkoop uit eten te gaan in St. Anton?

Ik lees her en der het een ander over de Mooserwirt en Crazy Kangaroo’s. Zijn er ook nog kleine gezellige Alm’pjes in het gebied te vinden?

@Thebaldone @jeroen

De Kaminstube en Griabli hebben ook een uitstekende keuken.

De gekarameliseerde kaisersmarrn van restaurant Seitenblick zijn een absoluute aanrader

Lekker en betaalbaar lunchen in het Dorp kan bij Cafe Anton.

Voor velen is de "Hospiz alm" n must om een keer gegeten te hebben.

Bij alle restaurants is het verstandig van te voren te reserveren.

Leuk te zien dat er vooral in Januari veel landgenoten naar de Arlberg komen!

Viele Wege fuhren zu Gott Einer geht uber Die Berge

Wellicht een overbodige vraag, maar is het mogelijk om in het dal bij de Galzigbahn een kluisje te huren?

De knoop is doorgehakt…het wordt st. Anton! Hopelijk om vanaf woensdag een aantal dagen lekker te poederen! Het openen van de liften blijft mondjesmaat, met name de hoge pistes blijven gesloten. Iemand enig idee hoe dit komt (wind?) en of dit volgende week anders zal zijn? Naast de pistes maar eens kijken of er in Mooserwirt al wat te beleven is :)

Beste skiërs en snowboarders,

Binnekort gaan wij naar St. Anton am Arlberg. Voor de eerste keer. Ik ben erg benieuwd. Aangezien hier al wat mensen ervaring hebben in dit skigebied hoop ik hier antwoord te vinden op mijn vraag. Wie van jullie weet of je in St. Anton een sneeuwscooter kunt huren. Wat kost dit ongeveer?

Bedankt voor de info!

Ik heb vaag het idee dat je in Oostenrijk een vergunning of iets dergelijks nodig hebt voor een sneeuwscooter
Zomaar huren kan volgens mij niet
(Lijkt me ook beter zo, eerlijk gezegd)

@Langerzug

Bedankt voor je uitleg.
Dat de blauwe 9 ook een optie is, is op de pistekaart niet goed te zien. Het leek mij ook al sterk dat de zwarte 10 de enige mogelijkheid zou zijn.

Je eerste optie kun je zo te zien ook nog uitbreiden via de 5 en de 8 naar de Vallugabahn, en dan via de 19 naar de 14 en zo verder naar Alpe Rauz.

(Kan niet wachten tot de 3e week van februari)

Het stuk van Zammermoosbahn (over de 5) naar Vallugabahn is maar een kort verbindend stukje.

Maar de Vallugabahn moet je wel een keer doen (wel vaak wat langer wachten, het is niet zo’n grote gondel) Het bovenste stuk van Vallugagrat naar de Vallugalift is qua landschap erg mooi. Via de Vallugalift kom je dan weer terug op 14.
En dan vergeet ik nog het miniliftje van Vallugagrat naar de top van de Valluga, om het uitzicht te bewonderen. (ski’s blijven verplicht beneden, of je moet met een gids willen afdalen richting Zurs)

@Langerzug

Die afdaling naar Zurs vanaf de Valluga is voor zover ik heb begrepen van de categorie "hoge school freeride", en daarmee voor mij buiten beeld.

Kun je me wat vertellen over de skiroute 56 vanaf de "Madloch" naar Lech. Zo te zien hetzelfde startpunt als de 32, 33 en 33a, maar lijkt me een mooi alternatief(de 56) om naar Lech te gaan.

De 56 is het rustigere alternatief voor 32/33 (De meeste mensen zijn bang voor het stukje lopen in Lech, maar dit valt hartstikke mee, en is een mooie wandeling.) Wij belonen onszelf vaak met een lunch of koffie op het heerlijke terras van een bekend hotel in Lech… :-)

Het stuk naar Zug is (veel) drukker en vaak matig van kwaliteit.

Ook niet te missen: De 10 in Zurs

@Langerzug

Tot hoever kun je skiën naar Lech over de 56? Tot hotel Kristiana(gevonden via bergfex en googlemaps), dan is het volgens mij nog 500m lopen naar de Rudikopf lift, of is het verder?
Je kunt langs die kant terug naar Zurs om daar de bus terug te nemen, toch?

Je komt verder dan Kristiania, nl. Hotels Omesberg & Knappaboda

Ik weet niet hoeveel meter het dan is naar de Rufikopfbahnen, maar makkelijk te lopen.
Maar op deze manier laat je wel het hele gebied rond Oberlech liggen, wat jammer is.

Je kunt de bus (zowel de gratis blauw bus naar Alpe Rauz, als de gele postbus naar St.Anton) ook in Lech nemen, beide tegenover Gasthof Post

De Rufikopfbahn heb je inderdaad nodig om via een mooie afdaling terug te komen in Zurs

@Langerzug

We hebben 6 of 7 skidagen, dus Oberlech zal ook wel aan de beurt komen.

Willen a.s. donderdag weg en twijfelen tussen zillertal (mayrhofen, klatenbach fugen), of Voralberg.

Net een goedkopeaccomadtie in "Stubenbach" gevonden, nog iets verder (omhoog) als Lech shijnt. Ben alleen bang dat het te ver van St anton & Stuben af is. Iemand ervaring?

Stubenbach is een dorpsdeel van Lech.
Logischerwijze ga je dan voornamelijk skien in Lech en Zurs, en misschien nog een dagje St.Anton.
Een dergelijke vakantie is al jaren genoeg voor o.a. onze Koningin :-)
Waarom zo’n verlangen naar St.Anton als je in Lech kunt zijn?

Overigens moet je wel rekening houden met andere prijzen voor restaurants e.d. dan in het Zillertal!
Ook sfeer in Lech is anders dan het gemiddelde in Oostenrijk

Scheelt dat nou echt zoveel qua prijs? We zijn maar met zijn 2en, scheelt dat 100(en) euros op 7 dagen? En sfeer maakt ons niet zoveel uit, komen puur om te skien.

@vdW

Ik heb aardig wat afgezocht op internet en op sites van reisbureaus. Uiteindelijk een hotel in St Jacob gekozen, ongeveer 2 km buiten St Anton.

In Lech en vooral Zurs alleen maar appartementen en hotels in de 4 en 5 sterren categorie gevonden met bijbehorende prijzen. St Anton heeft ook het nodige met 3 sterren, en het prijsniveau ligt er iets lager dan in Lech/Zurs.

Maar het Zillertal is een ander verhaal.
Daar boek je een 4 sterren acco voor de prijs van een 3 sterren(of minder) in St Anton, laat staan dat je voor dat geld iets vergelijkbaars vind in Lech/Zurs.

Langerzug is een ervaren bezoeker van dit gebied, als die aangeeft dat ook de horecaprijzen op niveau zijn, dan kun je voor jezelf een betrouwbare inschatting maken van de kosten en de verschillen tussen de 2 gebieden.

Ik bedoelde vooral aan te geven dat Lech en het Zillertal vooral qua sfeer echt twee verschillende werelden zijn.
Maar op zich vind ik de horeca op de piste qua prijs wel meevallen. Een beetje vergelijkbaar met bijvoorbeeld Amsterdam.

Voor diners is het aanbod aan dure restaurants erg groot, gunstiger restaurants wat minder. In Stubenbach zelf zijn volgens mij helemaal geen restaurants.

Wellicht een domme vraag, maar hoeveel dalafdalingen kent St Anton?

@ Langerzug. Ongelofelijk wat heb jij een kennis van het gebied. Kom zelf al meer dan 20 jaar in Sankt Anton maar ik kan nog niet alles uit elkaar houden. Ook wij hebben vroeger vaker in Hotel Europa gelogeerd maar na de verbouwing niet meer te betalen. Dit jaar zitten wij in Sankt Jacob, maar met de skibus voor de deur is dit geen probleem. Zelf zoeken wij liever de echte tirol stubes op ipv bijv. Mooserwirt.
Ja wij zijn ook enkele keren naar Zurs en Lech geweest…ook daar is het heerlijk skieen.

@ andre, welke stubes moeten jouw inziens zeker worden aangendaan en waar zitten ze?

Thebaldone,

Recht tegenover de Mooserwirth heb je zo’n typisch stube , de naam; Gebaldri of zoiets…gewoon tiroler muziek, vaak live en weinig luidruchtige apre skieers maar wel heel gezellig…let op je moet dan wel nog een meter 300 omlaag skieen !

Ben net in Sankt Anton geweest, super veel versne sneeuw en echt een top dorp! Ben alleen vrijdag ergens tijdens de apres ski mijn ski jas kwijt geraakt. Het is een wit/blauw en groene protest jas met achterop http://www.snowboard.nl. Als iemand hem gevonden heeft stuur me alsjeblieft een e-mail derkvdluitgaarden@gmail.com. Ik wil hem heel graag terug heb er ook wat voor over!

Hoi!

Wij zitten nu in St. Anton en vandaag en morgen veel sneeuw!
Skiën is super, vind het wel een nadeel dat de mooserwirt en crazy kangaroo op de berg zitten, drinken zit er voor mij niet in (vriendlief kwam gisteren wel heelhuids beneden na 4 liter bier).
Aangezien wij aan de andere kant van het dorp zitten, 150 meter voor de nassereinbahn, is het een pokkestuk lopen op skischoenen vanaf daar naar het appartement. Helaas is er verder in het dorp weinig tot niets aan apres ski.
Morgen maar eens die 8 op aanraden van hier gaan doen, aangezien het zicht niet heel goed zal zijn.
Donderdag en vrijdag nog 2 topdagen dus dat wordt genieten!

Plaats een reactie