Tips Sankt Anton am Arlberg

Dit onderwerp gaat over de bestemming Sankt Anton am Arlberg

Wij gaan dit jaar voor het eerst naar Sankt Anton am Arlberg, nog nooit in deze regio geweest dus vroeg me af of er iemand nog leuke tips heeft voor mooie pistes, leuke restaurants en leuke aprés ski? Dingen die je zéker een keer gezien moet hebben :-)

Juist in St.Anton hangt alles af van je skistijl/techniek/voorkeuren…
Algemeen advies: onderschat de verbinding naar Lech niet. Veel bottlenecks zowel qua pistes als liften. Niet geschikt voor ‘rustig aan skiers’

Top gebied! Voor boarders soms wat veel vlakke stukken. Der weiBe ring is een schitterende route. Voor de echte diehards pak je de run of fame…

Mooserwirt is een begrip qua apres ski, maar af en toe is de krazy kangeruh ook wel leuk om te pakken aan het begin.

Anthony maakt prima pizzaatje’s voor een snelle hap na de apres ski en wellicht in het dorp voor een avondje wat rustiger apres skiën op stand; Nikki’s weinbar

  • Pak 's ochtends gelijk de Kapallbahn naar boven en neem een paar keer de Schöngraben sleeplift, de pistes hierom liggen er dan nog mooi bij, pak hem ook eens linksom (halverwege kan je onder de sleeplift doorsteken). Na een uur is het hier helemaal afgeskied.
  • Of richting Nassereinbahn, de zwarte/rode combi (42/34/33) daar ligt er meestal 's ochtends ook nog goed bij, want bijna iedereen steekt door richting Lech en skied nog niet hier. Is 's middags ook drama. Niet te vroeg zijn want dan kan je weer in de rij staan bij de gondel.
  • Piste 86 is een skiroute die ze regelmatig preparen, als deze open is echt een aanrader. Wel even vaart houden na het eerste stuk want er is een redelijk vlak pad halverwege.
  • Vergeet Rendl niet, een stuk rustiger en de pistes zijn bijna allemaal geweldig. Neem ook alvast eens de dalafdaling in de ochtend, dan is er nog niemand en er staat waarschijnlijk toch geen lange rij bij de gondel.
  • Zelfde geldt voor Stuben, denk ik nog rustiger en ook mooie brede afdalingen. Ook leuk om helemaal naar Stuben af te dalen via een smal paadje, met super uitzicht (en een warm kleedje) als je terug naar boven gaat in de lift.
  • Hou er rekening mee dat de enige dalafdaling richting St. Anton vanuit de Galzig kant via een stevige zwarte piste gaat. Neem lekker de gondel als je dit niet ziet zitten, het is daar echt een slachtveld eind van de dag.
  • Kijk uit met off piste, zoals altijd volg nooit zomaar sporen van iemand. Maar voor m’n gevoel is dit nog erger in St. Anton, poederstress is daar serieus en men doet de gekste dingen.
  • Wil je skiën in Lech of Warth/Schröken, dan zou ik de auto nemen. Aan het eind van Lech is een grote parkeerplaats (“Tagesparkplatz Schlosskopf”) waar je gratis kunt parkeren met je skipas. Het is ~30 min rijden, maar onderschat niet hoe lang het duurt om via de Flexenbahn naar Lech te komen. Je kunt ook met de bus, dit kost geloof ik €5, deze zit wel stampvol eind van de dag.

Apres ski:

  • Mooserwirt voor de échte apres ski
  • Krazy Kangeruh voor de classic rock
  • Taps voor de jongeren

Eten:

  • De zelfbedien vreetschuren zijn niet altijd goed qua eten, ze hebben wel fantastisch uitzicht. Mocht je dit toch willen: bij Galzig zit er beneden ook een restaurant waar het altijd wat rustiger is. De vreetschuur bij Rendl heeft wel lekkere (en grote porties) wokmaaltijden.
  • Rodelalm (staat niet goed op de kaart, ligt links aan piste 33) voor de klassieke gerechten en sfeer.
  • Fuxbau (in Stuben, klein stukje lopen vanaf de piste) voor iets chiquer.
  • Krazy Kangaruh voor goede burgers (wel prijzig)
  • Thaja Alm in St. Christoph

In het dorp:

  • Anthony’s voor goede pizza
  • Dorfstubn voor de klassiekers

Thaja Alm in St.Christoph samen met MooserWirt in Sankt Anton top eten aan de Piste 👍Voor een redelijke prijs.
Arlberg is verder vooral voor insiders bekend voor de 200 km off piste.
Dus boek eens een lesje off piste als je er klaar voor bent. De 3 eenheid krijg je bij de skischool.

  • Hou er rekening mee dat de enige dalafdaling richting St. Anton vanuit de Galzig kant via een stevige zwarte piste gaat. Neem lekker de gondel als je dit niet ziet zitten, het is daar echt een slachtveld eind van de dag.
dennisp op 11 dec 2018 08:44

Goede tip inderdaad!
Dit was inderdaad bijna het gehele seizoen het geval ivm lawinegevaar op de blauwe piste 55.
Geen idee of dat seizoen weer zo zal zijn; maar handig om dit in de gaten te houden.

Top, bedankt allemaal! Hier gaan we zeker wat mee doen :-)

Wij gaan komende kerstweek voor het eerst naar Sankt Anton. Aantal gevorderde skiers, en aantal beginners. Welke pistes kunnen we het beste beginnen? Dus de makkelijkste, brede blauwe pistes?

Iemand verder ervaring met de drukte in de kerstweek?

Neem de Galzigbahn in het dorp Sankt Anton naar Galzig.Boven uit het gebouw links af naar St.Christoph (blauwe Piste)
En ga halverwege wat eten/drinken bij Thaja on the Piste.Dan ben je goed bezig @Thomas2 voor de eerste dag.
Daar zijn ook genoeg Pistes voor gevorderden.Spreek je later weer af bij Thaja.

null

Veel plezier

Hele nuttige tips waar ik ook graag gebruik van ga maken! Ik vroeg me nog wel af of de genoemde hutten op de piste authentieke hutten zijn om wat te eten? Daarnaast waardeer ik het altijd als ze bediening hebben. Iemand nog wat tips voor dit soort plekken?

Iemand een zicht op de huidige condities van het gebied?

Sneeuw is na 13.00 uur een beetje zacht. Het gaat morgen een dagje sneeuwen naar het schijnt.
Verder prima te doen.
Volgende week drukker.

Iemand een zicht op de huidige condities van het gebied?

jules2222 op 28 feb 2019 15:56

Kijk even op de webcams en download de app van Sneeuwhoogte…

Huidige condities gaan vanaf morgen nogal veranderen…

  • Hou er rekening mee dat de enige dalafdaling richting St. Anton vanuit de Galzig kant via een stevige zwarte piste gaat. Neem lekker de gondel als je dit niet ziet zitten, het is daar echt een slachtveld eind van de dag.
dennisp op 11 dec 2018 08:44

Dit was inderdaad bijna het gehele seizoen het geval ivm lawinegevaar op de blauwe piste 55. Geen idee of dat seizoen weer zo zal zijn; maar handig om dit in de gaten te houden.

A op 11 dec 2018 09:49

Volgens mij is het Steissbachtal weer geopend.

*keep cool and relax...*

Hele nuttige tips waar ik ook graag gebruik van ga maken! Ik vroeg me nog wel af of de genoemde hutten op de piste authentieke hutten zijn om wat te eten? Daarnaast waardeer ik het altijd als ze bediening hebben. Iemand nog wat tips voor dit soort plekken?

Job op 5 jan 2019 16:11

Als je een rondje Lech doet zou je voor de lunch kunnen aanschuiven op het terras van hotel Montana in Oberlech. Ligt heerlijk op de zon en is niet zo achterlijk duur maar wel erg lekker.

*keep cool and relax...*

Mooserwirt voor de apres ski, zonder twijfel. Schofterig duur, maar wat hebben wij daar een lol gehad.

Qua skiën; goed opletten, sommige verbindingen zijn niet altijd even logisch/lekker.

Valt allemaal wel mee voor de kwaliteit die krijgt. Ongetwijfeld het beste eten op de piste.

null
null
null
null

Haha, het is in ieder geval niet veel. "Mooserwirt, Wahrscheinlich die schlechteste Skihütte am Arlberg"

*bericht bewerkt door DerGraf op 06 mrt 2019 10:18

*keep cool and relax...*

Valt allemaal wel mee voor de kwaliteit die krijgt. Ongetwijfeld het beste eten op de piste.

Hooykaas op 4 mrt 2019 16:54

Heerlijke sarcasme :P

Ik ben me aan het orienteren op st. Anton voor 14-19 december. Ski je makkelijk naar Lech? 40-50km is voor ons prima te doen.
Is het echt skitechnisch verbonden?
Op de pistekaart zie ik het niet goed. Is normaal gesproken al wat te beleven half december?
Nog andere tips?

Ik zou wachten met boeken! Eerst maar eens afwachten of er een beetje sneeuw ligt.
Tegen die tijd is er nog heel veel vrij en kun je misschien beter naar een ander gebied met betere sneeuw omstandigheden.
Maar meestal is het gebied al wel aardig geopend en heeft het voldoende gesneeuwd.
Als alles open is, kun je via een semi skiroute naar Lech skiën via Zürs. Via een een aantal pistes en vooral liften. Voor die ski route moet je een zwarte piste wel redelijk goed afkunnen. Maar afhankelijk van de omstandigheden.
Terug is ook weer een uitdaging via de gondel van Lech naar boven naar Zürs skiën, met gondel aar Anton kant en dan nog door naar Anton.
Maar het kan zeker wel, als je een beetje door skiet!

Er is in december meestal al veel open en ook de apres-ski is al levendig.

De genoemde skiroute die Zürs met Lech verbindt (‘Madloch’) is in het voorseizoen bijna altijd nog gesloten omdat de route veel sneeuw nodig heeft, het is er nogal rotsig.
De verbinding St.Anton-Zürs is wel altijd open.

Als je focus ligt op Lech kun je beter daar gaan zitten. De verbinding St.Anton-Lech heeft sowieso z’n bottlenecks, en is hoe dan ook een flinke toer, die geen ruimte laat voor de mooiste pistes.
Het skigebied van St.Anton is vooral geschikt voor mensen die van pittige pistes, tiefschnee en buckels houden. Als dat niet je ding is dan gaat het beroemde St.Anton tegenvallen (ik zeg het zo omdat dit een veelgehoorde klacht is).
Het gebied van Lech is daarentegen juist wel meer geschikt voor ‘genieters’.
Maar Lech heeft geen ‘Oostenrijkse’ apres-ski.

En inderdaad, sowieso last minute boeken. Nu boeken voor die week is totaal niet nodig.

*bericht bewerkt door Wunderkammer op 02 nov 2019 13:43

Zeker niet als eerste van Anton naar Lech skiën.Dat wordt de afknapper van het jaar.

PS @dennisp
Mooie adviezen.👍
Volgens mij ben je er al een keer geweest ( grapje)

Gezien de huidige sneeuwsituatie zou er begin december toch al een groot deel van het gebied moeten open zijn neem ik aan ? Hoe zit het juist met al die verbindingen zo vroeg op het seizoen, ik vind de skikaart van st anton moeilijk in te schatten :)
We zijn ischgl gewoon bij het begin van het seizoen en nu op zoek naar iets anders.

*bericht bewerkt door Benn op 18 nov 2019 18:24

@Benn
De Noordalpen hebben niet zoveel sneeuw gekregen, en komende week wordt het fors warm.
Er is wel al veel kunstsneeuw gemaakt, en dat zal de komende nachten iig nog door gaan.
Maar toch is het nog afwachten wat er open zal zijn.
De verbinding tussen Zürs en Lech (Madloch) is bijna nooit open voor kerst. Komt doordat het er erg rotsig is.

Ok bedankt voor de duidelijke info alvast @wunderkammer
En inderdaad, de grote hoeveelheden sneeuw zijn daar nog niet gevallen.
Zonder die verbinding stopt de pret dus in Zurs (+/- 50%van het ski gebied ?) als ik de skikaart goed kan lezen ?

*bericht bewerkt door Benn op 18 nov 2019 18:38

Ja dat klopt idd wel, t/m Zürs is ongeveer 50%. Er is wel een uitstekende skibus (elke 10 min) tussen Zürs en Lech. Én je kunt vanuit Lech dan wel helemaal terugskiën naar St.Anton, uitgaande van voldoende sneeuw natuurlijk.
Algemeen is het zo dat Arlberg minder kuntsneeuw heeft dan Ischgl. Dit komt door het terrein, en de lagere gemiddelde ligging van het skigebied.
Voor sneeuw moet je -in Oostenrijk- dit voorseizoen naar Sölden/Gurgl overigens. Daar is veel gevallen.
Bedenk je ook dat skiën in St.Anton echt wel anders is dan Ischgl.
Als je Ischgl waardeert om z’n lekkere cruise-pisten, dan kun je in St.Anton teleurgesteld raken…

*bericht bewerkt door Wunderkammer op 18 nov 2019 18:56

Daarentegen is de einfahrt Osthang (nr 9 als ik het goed heb) wel weer een lange blauw/rood piste

Wij volgen dit forum ook even. Gaan over een maandje die kant op. Ben benieuwd wat er tegen die tijd open is.
Wij verblijven zelf in Sankt Anton. Hebben mensen tips over pistes/routes voor mensen die van niet al te veel uitdaging houden. Zijn absoluut geen beginners meer, maar geen fan van donkerrood en zwart. (Ik weet het, volgend jaar kijk ik op het forum voordat we boeken, maar voor nu graag wat tips) zijn bereid om eventueel een stukje met de bus of auto te gaan, mocht dat de mogendheden voor het skiën beter maken.

@Vijona
St.Anton zou dan inderdaad voor jullie wel ‘ns lastig kunnen worden. In St.Anton is blauw vaak rood, en rood vaak donkerrood. Op veel pistes zijn knelpunten waar in het hoogseizoen al snel buckels ontstaan.
Eigenlijk is het heel moeilijk, zo niet onmogelijk, daar omheen te gaan
Goede tip is het separate Rendl gebied. Dit is in het voorseizoen meestal niet open. Vermoedelijk gaat dat dit jaar op 21 december open.

Mocht het inderdaad wat tegenvallen in St.Anton: ga niet proberen vanuit St.Anton te skiën richting Lech, want te lang onderweg en op weg daarheen volgen nog meer problemen. Stap in de auto, rijdt naar de Schlosskopf Parkplatz achter in Lech, en stap in de lift. Daar ligt het blauwe en lichtrode paradijs 😎
Gele Postbus vanuit St.Anton kan ook.

*bericht bewerkt door Wunderkammer op 18 nov 2019 20:31

Plaats een reactie